Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Hodowla zachowawcza zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla zachowawcza zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koza karpacka i jej miejsce w tracycji i kulturze Podkarpacia. | 2 |
T-A-2 | Hodowla przydomowa drobiu objętego hodowlą zachowawczą. Wykorzystanie nawozu drobiowego w celu nawożenia trawników, ogrodów i roślin doniczkowych. | 1 |
T-A-3 | Zastosowanie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. Wykorzystanie koni w rehabilitacji psycho-ruchowej. | 2 |
T-A-4 | Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony. | 2 |
T-A-5 | Karpie i pstrągi polskie – efekty wdrażania programu ochrony zasobów genetycznych w Polsce. | 2 |
T-A-6 | Możliwości poprawienie rentowności gospodarstw poprzez utrzymanie rodzimych zwierząt futerkowych. | 2 |
T-A-7 | Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec na przykładzie stad utrzymywanych przez IZ w Balicach. | 4 |
T-A-8 | Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych. | 2 |
T-A-9 | Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w agroturystycznych gospodarstwach edukacyjnych i polskich ogrodach zoologicznych. | 2 |
T-A-10 | Wykorzystanie materiałów naturalnych pochodzenia zwierzęcego do wyrobów artystycznych. | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajowy program ochrony zasobów genetycznych zwierząt, programy rolnośrodowiskowe. Ocena efektywności działań podjętych w ramach programów ochrony zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych poprzez popularyzację i wdrażanie programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych wybranych ras bydła. | 2 |
T-W-3 | Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. | 2 |
T-W-4 | Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. | 2 |
T-W-5 | Europejskie rasy zachowawcze zwierząt gospodarskich. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 4 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach naukowych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 6 |
A-W-3 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa. | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 3 |
A-W-5 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja mulitedialna. |
M-3 | Film dydaktyczny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23.2_W06 Zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | Kn_1P_W06, Kn_1P_W07, Kn_1P_W17, Kn_1P_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23.2_U18 Umiejętność posługiwania się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Rozwiązywanie ewentualnych problemów mogących wystąpić w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | Kn_1P_U18, Kn_1P_U04, Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23.2_K01 Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze. | Kn_1P_K04, Kn_1P_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23.2_W06 Zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z hodowlą zachowawczą zwierząt. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna gatunki zwierząt objęte programem ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23.2_U18 Umiejętność posługiwania się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Rozwiązywanie ewentualnych problemów mogących wystąpić w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23.2_K01 Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą . | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Programy ochrony zasobów genetycznych zwierząt., http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl, 2015
- Martyniuk E., Ochrona zasobó genetycznych zwierząt gospodarskich, MINROL, Warszawa, 2010
- Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, Warszawa, 2011
- Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
Literatura dodatkowa
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
- Iwona Tomczyk-Wrona, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich, Wiadomości Zootechniczne, Balice, 2006