Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Immunogenetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunogenetyka | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, immunologii, biochemii, biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny. | 1 |
T-A-2 | Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne. | 1 |
T-A-3 | Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym. | 1 |
T-A-4 | Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych. | 2 |
T-A-5 | Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej. | 2 |
T-W-2 | Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej. | 2 |
T-W-3 | Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej. | 1 |
T-W-4 | Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji | 8 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury. | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 7 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. | 7 |
A-W-5 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną. |
M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. | ZO_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | ZO_2A_K02, ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności. |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
3,5 | Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
4,0 | Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
4,5 | Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
5,0 | Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. |
3,0 | Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
3,5 | Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
4,0 | Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
4,5 | Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
5,0 | Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | 2,0 | Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. |
3,0 | Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
3,5 | Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
4,0 | Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
4,5 | Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
5,0 | Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. |
Literatura podstawowa
- Węgleński P., Gentyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, warszawa, 2003
- Gołab J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T., Immunologia, PWN, Warszawa, 2010
- Jakóbisiak M, Immunologia, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierzat, PWN, Warszawa, 2000
- Gliński Z., Kostro K., Immunobiologia, PWRiL, Warszawa, 2004
- Roitt I.M., Brostoff J., Male D.K., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000