Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Wędkarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wędkarstwo | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biologii ryb i ekosystemów wodnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wędkarstwem amatorskim i sportowym oraz poznanie podstawowych gatunków ryb żyjących w różnych zbiornikach wodnych, technikami i sprzętem do ich połowu oraz postępowanie ze złowionymi rybami. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na samodzielny połów ryb zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sprzęt wędkarski. Przynęty i zanęty. | 2 |
T-A-2 | Metody połowu: spławikowe, gruntowe., spinningowa, podlodowa. | 1 |
T-A-3 | Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe. | 1 |
T-A-4 | Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb. | 2 |
T-A-5 | Połowy skorupiaków i mięczaków. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego. Obowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo. | 1 |
T-W-2 | Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb. | 2 |
T-W-3 | Łowiska. | 2 |
T-W-4 | Zakładanie oczek wodnych. | 1 |
T-W-5 | Połowy skorupiaków i mięczaków. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-A-3 | Praca w grupach. | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 5 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 2 |
A-W-5 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Film dydaktyczny. |
M-4 | Pokaz. |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-6 | Prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Zna podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Potrafi scharakteryzować sprzęt do amatorskiego łowienia ryb oraz zna techniki połowu. Zna ogólne zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-1, M-4, M-5, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_U01 Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Dobiera sprzęt do połowu uwzględniając gatunki ryb i zbiorniki wodne. Potrafi w sposób humanitarny postępować ze złowionymi rybami. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-1, M-4, M-5, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_K01 Student potrafi samodzielnie dobrać sprzęt do połowu ryb w różnych zbiornikach wodnych oraz zastosować odpowiednią przynętę i zanętę. | ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-1, M-4, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Zna podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Potrafi scharakteryzować sprzęt do amatorskiego łowienia ryb oraz zna techniki połowu. Zna ogólne zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb, wędkarstwa amatorskiego i sportowego. Charakteryzuje sprzęt do amatorskiego łowienia ryb, zna techniki połowu i przepisy prawne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_U01 Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Dobiera sprzęt do połowu uwzględniając gatunki ryb i zbiorniki wodne. Potrafi w sposób humanitarny postępować ze złowionymi rybami. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich, prawidłowo dobiera sprzęt do połowu, w humanitarny sposó postępuje ze złowionymi rybami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-6.4_K01 Student potrafi samodzielnie dobrać sprzęt do połowu ryb w różnych zbiornikach wodnych oraz zastosować odpowiednią przynętę i zanętę. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną w praktyce. Wykazuje świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolendowicz J., Spinning, Mulico, Warszawa, 2009
- Sikora A., Wędkarstwo muchowe., Mulico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
- Stupkiewicz S., Wędkarstwo nowoczesne, Świat Książki, Warszawa, 1992
- Stupkiewicz S., Ryby nasze., Bauer- Weltbild Media, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Stupkiewicz S., Leśniowski J., Wędkarz skuteczny., Klub Dla Ciebie, Warszawa, 2003