Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.1
T-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.1
T-W-3Obszary potencjalnie ograniczające lokalizowanie ferm zwierzęcych. Obszary Natura 2000, obszary szczególnie narażone i inne.2
T-W-4Fermy zwierzęce jako instalacje mogące powodować znaczne zanieczyszczenie środowiska. Dyrektywa IPPC (ang. integrated pollution prevention and control).2
T-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.1
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.2
T-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.2
T-W-8Emisje do powietrza z ferm zwierzęcych. Gazy emitowane do powietrza z ferm zwierzęcych. Sposoby określania emisji amoniaku do powietrza.1
T-W-9Kryteria produkcji zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych.1
T-W-10Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji dydaktycznej15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydakyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W03, ZO_2A_W08C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
ZO_2A_U04, ZO_2A_U09C-1T-W-2M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
ZO_2A_K08C-1T-W-1M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
2,0student nie definiuje przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,0student definiuje bez ojaśniania przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,5student definiuje i objaśnia przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,0student definiuje, objaśnia i charakteryzuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,5student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
5,0student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i proponuje racjonale zastosowania dla instalacji w zależności od kierunku prowadzonej produkcji zwierzecej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
2,0student nie analizuje i nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,5student w uporządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i próbuje w związku z tym wdrażać i projektować rozwiązania w tym zakresie
5,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i w związku z tym weryfikuje, wdraża i projektuje rozwiązania w tym zakresie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
2,0student nie ma świadomości o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student w niewielkim zakresie ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko
4,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie
5,0student ma doskonałą świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany i zdetremninowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. 2. Buraczewski S., Ziołecka A., Podstawy żywienia zwierząt i paszoznawstwo., Omnitech Press, Warszawa, 1991
  2. 1. Barej W., Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt., PWRiL., Warszawa., 1991
  3. 3. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe dla świń., PAN IFiŻZ, Warszawa., 1995
  4. 4. Macioszczyk A., Ozimek T., Szulc M., Podstawy ochrony środowiska., PWN, Warszawa., 1995
  5. 6. Wiąckowski S. K., Próba ekologicznej oceny żywienia, żywności i składników pokarmowych., PWN, Warszawa., 1995

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Fotyma M., Madej A., 7. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.1
T-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.1
T-W-3Obszary potencjalnie ograniczające lokalizowanie ferm zwierzęcych. Obszary Natura 2000, obszary szczególnie narażone i inne.2
T-W-4Fermy zwierzęce jako instalacje mogące powodować znaczne zanieczyszczenie środowiska. Dyrektywa IPPC (ang. integrated pollution prevention and control).2
T-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.1
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.2
T-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.2
T-W-8Emisje do powietrza z ferm zwierzęcych. Gazy emitowane do powietrza z ferm zwierzęcych. Sposoby określania emisji amoniaku do powietrza.1
T-W-9Kryteria produkcji zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych.1
T-W-10Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji dydaktycznej15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_W01definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.
T-W-10Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.
T-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie definiuje przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,0student definiuje bez ojaśniania przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,5student definiuje i objaśnia przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,0student definiuje, objaśnia i charakteryzuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,5student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
5,0student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i proponuje racjonale zastosowania dla instalacji w zależności od kierunku prowadzonej produkcji zwierzecej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_U01analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
ZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje i nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,5student w uporządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i próbuje w związku z tym wdrażać i projektować rozwiązania w tym zakresie
5,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i w związku z tym weryfikuje, wdraża i projektuje rozwiązania w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_K01student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Film dydakyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student w niewielkim zakresie ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko
4,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie
5,0student ma doskonałą świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany i zdetremninowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie