Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony środowiska, podstaw chowu, żywienia i higieny zwierząt, mikrobiologii, uprawy roli i roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych metod biotechnologicznych ograniczających zanieczyszczenie środowiska działalnością rolniczą
C-2Nabieranie umiejętności zwiazanych z doborem metod biotechnologicznych, które pozwolą na ograniczenie emisji zanieczyszczeń z produkcji rolniczej.
C-3Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).2
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).1
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach2
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).1
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.1
T-A-6Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).2
T-A-7Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.3
12
wykłady
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).1
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.1
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).2
T-W-6Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej)2
T-W-7Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii2
T-W-8Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-9Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą)3
T-W-10Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).1
T-W-11Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.2
T-W-12Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-A-4Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-5Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.12
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna
M-4film dydaktyczny
M-5ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-4Ocena formująca: aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
ZO_2A_W08C-1T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-5, M-2, M-4S-2, S-1
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W02
Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
ZO_2A_W08C-3T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01
Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
ZO_2A_U08, ZO_2A_U09C-3T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-5S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
ZO_2A_K08C-1S-2
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K02
Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
ZO_2A_K08C-3T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W02
Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
2,0Student nie zna najważniejszych krajowych i światowych problemów ochrony środowiska związanych z produkcją rolniczą oraz najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,5Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01
Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,5Student umie w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,0Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,5Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K02
Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
2,0Student nie ma świadomości zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,0Student ma dostateczną świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,5Student ma świadomość na poziomie umiarkowanym zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,5Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.
5,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001
  2. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
  3. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2005
  4. Zamorska J., Papciak D., Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, Rzeszów, 2001
  5. Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J., Chów królików., Wyd. Fundacja Rozwój SGGW., Warszawa, 2002
  6. Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
  7. Zamorska J., Papciak D., Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, Rzeszów, 2001
  8. Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  9. Kuźniewicz J., Kuźniewicz G., Psy w służbie człowieka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
  10. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR, Poznań, 2004
  11. Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
  12. Tymiński W., Encyklopedia hodowcy. Koty., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2004
  13. Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  14. Kurek M., Encyklopedia hodowcy. Psy., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2005
  15. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR, Poznań, 2004
  16. Bertenschlager M., Świnka morska., Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).2
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).1
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach2
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).1
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.1
T-A-6Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).2
T-A-7Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).1
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.1
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).2
T-W-6Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej)2
T-W-7Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii2
T-W-8Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-9Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą)3
T-W-10Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).1
T-W-11Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.2
T-W-12Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego2
22

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-A-4Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-5Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.12
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_W01student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych metod biotechnologicznych ograniczających zanieczyszczenie środowiska działalnością rolniczą
Treści programoweT-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5ćwiczenia audytoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-4film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_W02Student zna najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz zna najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-3Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-6Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki i prebiotyki).
T-A-7Wyliczenie w oparciu o wyniki badań ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania drożdży i enzymów paszowych.
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.
T-W-6Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej)
T-W-7Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii
T-W-8Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
T-W-9Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą)
T-W-10Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-11Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-12Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna
M-4film dydaktyczny
M-5ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-4Ocena formująca: aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna najważniejszych krajowych i światowych problemów ochrony środowiska związanych z produkcją rolniczą oraz najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegających emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła.
4,5Student zna w stopniu dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze krajowe i światowe problemy ochrony środowiska związane z produkcją rolniczą oraz najnowsze osiągnięcia biotechnologii w produkcji rolniczej zapobiegające emisjom zanieczyszczeń z tego źródła i bierze udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_U01Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
ZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Cel przedmiotuC-3Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).
T-W-6Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej)
T-W-7Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-9Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą)
T-W-12Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego
T-W-10Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-11Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-8Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna
M-5ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
S-4Ocena formująca: aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz nie posiada umiejętności zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
3,5Student umie w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,0Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska.
4,5Student umie w stopniu dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstającychw wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej ograniczających skażenie środowiska i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_K01Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych metod biotechnologicznych ograniczających zanieczyszczenie środowiska działalnością rolniczą
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_K02Student ma świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-3Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją rolniczą oraz z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny biotechnologii w produkcji rolniczej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.
T-W-8Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
T-W-9Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą)
T-W-10Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego).
T-W-11Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-12Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna
M-5ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,0Student ma dostateczną świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
3,5Student ma świadomość na poziomie umiarkowanym zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła.
4,5Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.
5,0Student ma dobrą świadomość zastosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska naturalnego z tego źródła i wyraża swoje opinie w tym temacie.