Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Higiena środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena środowiska
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień dotyczących z ochroną środowiska i ekologią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.2
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.4
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-A-4Rolnictwo ekologiczne a ochrona środowiska.2
T-A-5Zagrożenia wynikające z biologicznego zanieczyszczenia środowiska.3
T-A-6Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.2
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.2
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.2
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.2
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).2
T-W-6Gospodarcze skutki zanieczyszczenia środowiska. Straty z tytułu degradacji środowiska. Ekologiczne bariery rozwoju społeczno-gospodarczego. Ochrona środowiska wiejskiego.2
T-W-7Wpływ środowiska na zanieczyszczenia żywności. Szkodliwe związki chemiczne powstające w czasie procesów technologicznych.2
T-W-8Zasady ochrony środowiska w Polsce. Środki organizacyjno-techniczne, administracyjno-prawne, ekonomiczne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia części ćwiczeniowej6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Kolokwium - pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium6
A-W-3studiowanie wskazanej literatury6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W01
omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
ZOinz_2A_W08C-1T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3, M-2, M-1S-1
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W02
omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W05C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_U01
ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenie zdrowia ludzi i zwierząt
ZOinz_2A_U08

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_K01
rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska
ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W01
omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W02
omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
  2. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  3. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.2
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.4
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-A-4Rolnictwo ekologiczne a ochrona środowiska.2
T-A-5Zagrożenia wynikające z biologicznego zanieczyszczenia środowiska.3
T-A-6Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.2
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.2
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.2
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.2
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).2
T-W-6Gospodarcze skutki zanieczyszczenia środowiska. Straty z tytułu degradacji środowiska. Ekologiczne bariery rozwoju społeczno-gospodarczego. Ochrona środowiska wiejskiego.2
T-W-7Wpływ środowiska na zanieczyszczenia żywności. Szkodliwe związki chemiczne powstające w czasie procesów technologicznych.2
T-W-8Zasady ochrony środowiska w Polsce. Środki organizacyjno-techniczne, administracyjno-prawne, ekonomiczne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia części ćwiczeniowej6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Kolokwium - pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium6
A-W-3studiowanie wskazanej literatury6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_W01omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
Treści programoweT-W-7Wpływ środowiska na zanieczyszczenia żywności. Szkodliwe związki chemiczne powstające w czasie procesów technologicznych.
T-W-6Gospodarcze skutki zanieczyszczenia środowiska. Straty z tytułu degradacji środowiska. Ekologiczne bariery rozwoju społeczno-gospodarczego. Ochrona środowiska wiejskiego.
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
T-W-8Zasady ochrony środowiska w Polsce. Środki organizacyjno-techniczne, administracyjno-prawne, ekonomiczne.
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-A-6Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko
T-A-4Rolnictwo ekologiczne a ochrona środowiska.
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-A-5Zagrożenia wynikające z biologicznego zanieczyszczenia środowiska.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_W02omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZOinz_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym
Treści programoweT-W-7Wpływ środowiska na zanieczyszczenia żywności. Szkodliwe związki chemiczne powstające w czasie procesów technologicznych.
T-W-6Gospodarcze skutki zanieczyszczenia środowiska. Straty z tytułu degradacji środowiska. Ekologiczne bariery rozwoju społeczno-gospodarczego. Ochrona środowiska wiejskiego.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
T-W-8Zasady ochrony środowiska w Polsce. Środki organizacyjno-techniczne, administracyjno-prawne, ekonomiczne.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-A-6Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko
T-A-4Rolnictwo ekologiczne a ochrona środowiska.
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-A-5Zagrożenia wynikające z biologicznego zanieczyszczenia środowiska.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_U01ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenie zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_K01rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt