Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej. | 2 |
T-A-2 | Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej. | 2 |
T-A-3 | Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie. | 2 |
T-A-4 | Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury). | 2 |
T-A-5 | Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych. | 2 |
T-A-6 | Program hodowlany dla pstrąga i karpia. | 2 |
T-A-7 | Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajowe Programy Rolnośrodowiskowe wspierające hodowlę zachowawczą. Znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-2 | Metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych bydła białogrzbietego i polskiego czerwonego. Podstawy organizacyjne realizacji programu. Ocena efektywności działań programu. | 2 |
T-W-3 | Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec. Dążenie do zachowania wzorca rasowego wybranych ras owiec i ochrona przed wyginięciem. | 4 |
T-W-4 | Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony. | 2 |
T-W-5 | Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Program hodowlany dla kozy karpackiej. | 2 |
T-W-6 | Produkcyjność i jakość jaj kur ras zachowawczych zielononóżka kuropatwiana (Z-11) i żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33). Produkcyjność kur nieśnych objętych programem ochrony w warunkach chowu przyzagrodowego. | 2 |
T-W-7 | Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie projektów na wskazane tematy | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Omówienie projektów i pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 4 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
A-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja mulitedialna. |
M-3 | Film dydaktyczny. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_U01 Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7 | M-3, M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_K01 Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze. | ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i uzasadnić potrzebę prowadzenia hodowli zachowawczej zwierząt gospodarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_U01 Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | 2,0 | Student wykazuje bierność w zajęciach i nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Nie potrafi wskazać i rozwiązywać problemów w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. |
3,0 | Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt. | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy wybranych ras zwierząt. | |
4,0 | Student wykazuje dużą aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. | |
4,5 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bez problemów poprawnie posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. Samodzielnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć. | |
5,0 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bardzo dobrze posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Precyzyjnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt gospodarskich. Umiejętnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O2.1_K01 Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Zna gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objętych ochroną zachowawczą i potrafi na podstawie zdobytej wiedzy założyć stado zachowawcze. | 2,0 | Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego. Nie ma świadomości konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą . | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, ale nie wszystkie potrafi scharakteryzować. | |
4,0 | Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. | |
4,5 | Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Wie jak założyć stado zachowawcze. | |
5,0 | Student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Potrafi założyć stado zachowawcze. |
Literatura podstawowa
- Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
Literatura dodatkowa
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne