Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobrostan zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierząt, w tym zapoznanie studentów z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników środowiska wpływających na behawior zwierząt jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny1
T-A-2Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne).1
T-A-3Regulacje prawne UE i Polski dotyczące dobrostanu zwierząt.1
T-A-4Adaptacja zwierząt. Rola psychiki w procesach adaptacyjnych. Współczesny model adaptacji.1
T-A-5Aspekty prawne i etyczne dobrostanu zwierząt. Kryteria oceny dobrostanu zwierząt.1
T-A-6Dobrostanu zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych i jego wpływ na wyniki doświadczeń1
T-A-7Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody.1
7
wykłady
T-W-1Definicje dobrostanu. Rys historyczny układu człowiek-zwierzę (reifikacja, Kartezjusz (XVII w.), Kant, Spencer, zoopersonalizm, UNESCO). Sposoby traktowania zwierząt w zależności od religii, filozofii i poziomu cywilizacji.1
T-W-2Przesłanki dobrostan zwierząt w UE. Wymogi wzajemnej zgodności (cross compliance).1
T-W-3Kodeks Rady Europy i Komitetu Dobrostanu Zwierząt.2
T-W-4Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt.2
T-W-5Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu.1
T-W-6Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich. Zakres zobowiązań i norm dotyczących ochrony bydła, trzody chlewnej oraz drobiu.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Pisemne zaliczenie1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Projekt z zakresu wybranego zagadnienia związanego z dobrostanem zwierząt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z dobrostanem zwierząt oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy sprzyjającymi i niesprzyjającymi czynnikami środowiska a dobrostanem zwierząt
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na dobrostan zwierząt oraz zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
C-1T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
ZOinz_2A_K09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z dobrostanem zwierząt oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy sprzyjającymi i niesprzyjającymi czynnikami środowiska a dobrostanem zwierząt
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na dobrostan zwierząt oraz zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student:: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-C15_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia porównawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  3. Monkiewicz J., Etyczne i prawne aspekty ochrony dobrostanu zwierząt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny1
T-A-2Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne).1
T-A-3Regulacje prawne UE i Polski dotyczące dobrostanu zwierząt.1
T-A-4Adaptacja zwierząt. Rola psychiki w procesach adaptacyjnych. Współczesny model adaptacji.1
T-A-5Aspekty prawne i etyczne dobrostanu zwierząt. Kryteria oceny dobrostanu zwierząt.1
T-A-6Dobrostanu zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych i jego wpływ na wyniki doświadczeń1
T-A-7Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje dobrostanu. Rys historyczny układu człowiek-zwierzę (reifikacja, Kartezjusz (XVII w.), Kant, Spencer, zoopersonalizm, UNESCO). Sposoby traktowania zwierząt w zależności od religii, filozofii i poziomu cywilizacji.1
T-W-2Przesłanki dobrostan zwierząt w UE. Wymogi wzajemnej zgodności (cross compliance).1
T-W-3Kodeks Rady Europy i Komitetu Dobrostanu Zwierząt.2
T-W-4Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt.2
T-W-5Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu.1
T-W-6Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich. Zakres zobowiązań i norm dotyczących ochrony bydła, trzody chlewnej oraz drobiu.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-C15_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia związane z dobrostanem zwierząt oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy sprzyjającymi i niesprzyjającymi czynnikami środowiska a dobrostanem zwierząt
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierząt, w tym zapoznanie studentów z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników środowiska wpływających na behawior zwierząt jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-W-1Definicje dobrostanu. Rys historyczny układu człowiek-zwierzę (reifikacja, Kartezjusz (XVII w.), Kant, Spencer, zoopersonalizm, UNESCO). Sposoby traktowania zwierząt w zależności od religii, filozofii i poziomu cywilizacji.
T-W-2Przesłanki dobrostan zwierząt w UE. Wymogi wzajemnej zgodności (cross compliance).
T-W-3Kodeks Rady Europy i Komitetu Dobrostanu Zwierząt.
T-W-4Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt.
T-W-5Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu.
T-A-1Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny
T-A-2Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne).
T-A-6Dobrostanu zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych i jego wpływ na wyniki doświadczeń
T-A-7Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-C15_U01Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na dobrostan zwierząt oraz zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmem zwierząt a środowiskiem
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierząt, w tym zapoznanie studentów z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników środowiska wpływających na behawior zwierząt jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-W-4Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt.
T-W-5Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu.
T-A-1Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny
T-A-2Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne).
T-A-6Dobrostanu zwierząt doświadczalnych i laboratoryjnych i jego wpływ na wyniki doświadczeń
T-A-7Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Projekt z zakresu wybranego zagadnienia związanego z dobrostanem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student:: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-C15_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu dobrostanu zwierząt, w tym zapoznanie studentów z kryteriami oceny dobrostanu, wskazanie czynników środowiska wpływających na behawior zwierząt jak i ich zachowanie w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-W-2Przesłanki dobrostan zwierząt w UE. Wymogi wzajemnej zgodności (cross compliance).
T-W-3Kodeks Rady Europy i Komitetu Dobrostanu Zwierząt.
T-W-4Stres – odwrotność dobrostanu (mechanizm, następstwa fizjologiczne i patologiczne). Stres a rozród zwierząt.
T-W-5Stosunki socjalne u zwierząt domowych i gospodarskich. Socjalne implikacje dobrostanu.
T-W-6Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich. Zakres zobowiązań i norm dotyczących ochrony bydła, trzody chlewnej oraz drobiu.
T-A-1Wpływ środowiska na behawior zwierząt. Zachowania zwierząt w przyjaznym i nieprzyjaznym środowisku. Behawior patologiczny
T-A-2Monitoring dobrostanu zwierząt (wskaźniki zoohigieniczne, behawioralne, endokrynne, biochemiczne surowicy krwi, hematologiczne).
T-A-4Adaptacja zwierząt. Rola psychiki w procesach adaptacyjnych. Współczesny model adaptacji.
T-A-7Formy stereotypii u psów i kotów oraz zwierząt gospodarskich. Formy stereotypii u zwierząt wolno żyjących w ZOO. Leczenie stereotypii (metody „psychologiczne”, chirurgiczne, farmakologiczne). Autonarkotyzm. Dobrostan w ogrodach zoologicznych oraz parkach dzikiej przyrody.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.