Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiadomości z zakresu matematyki i statystyki matematycznej oraz poszczególnych hodowli zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.1
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.1
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.1
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna1
8
wykłady
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.4
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.1
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie treści wykładów24
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_W01
1
ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16
ZO_1A_ZO-N-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_U01
1
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20
ZO_1A_ZO-N-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_K01
1
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04, ZO_1A_U04, ZO_1A_U20, ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16
ZO_1A_ZO-N-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie., PWE, Wrocław, 1998
  2. Cichoń J., Ekonomika pszczelarska. w: Hodowla pszczół pod red. J. Wilde i J. Prabucki., PWRiL, Poznań, 2008
  3. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa., Warszawa, 1986
  4. Dowgiałło Z., Mondecki S., Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej., PWN, Warszawa, 1983
  5. Klepacki B., Ekonomika i organizacja rolnictwa., PWN, Warszawa, 1999
  6. Wilde J., Cichoń J., Pszczelarstwo to może być biznes., Wyd. Sądecki Bartnik., Stróże, 1999
  7. Żmija J., Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej., Kraków, 1996
  8. Żmija J., Zarządzanie i marketing w Agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską., Kraków, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.1
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.1
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.1
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.4
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.1
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie treści wykładów24
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_W011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_U02Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_K011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C14_K02Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0