Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Uprawa roli i roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roli i roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości podstawowe z zakresu botaniki i gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z czynnikami siedliska przyrodniczego oraz ich wpływem na wzrost i rozwój roślin |
C-2 | Znajomość charakterystyki przyrodniczo-gospodarczej i wartości użytkowej podstawowych grup roślin uprawnych |
C-3 | Opanowanie zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie przyrodniczo-gospodarcze i charakterystyka użytkowa zbóż | 2 |
T-A-2 | Znaczenie przyrodniczo-gospodarcze i charakterystyka użytkowa okopowych | 1 |
T-A-3 | Znaczenie przyrodniczo-gospodarcze i charakterystyka użytkowa przemysłowych | 1 |
T-A-4 | Znaczenie przyrodniczo-gospodarcze i charakterystyka użytkowa pastewnych | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Charakterystyka polowej produkcji roślinnej | 2 |
T-W-2 | Zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | 2 |
T-W-3 | Teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta - kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe z wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_W07 Definiuje zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej Charakteryzuje podstawowe grupy roślin uprawnych pod wzgledem znaczenia przyrodniczo-gospodarczego i wartości użytkowej Definiuje teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i pielęgnowania roślin Rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwych stosowaniem zabiegów agrotechnicznych na środowisko przyrodnicze. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_U02 Wdraża zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | ZO_1A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-N-C5_U03 Rozumie relacje między siedliskiem przyrodniczym a uprawianymi w nim roślinami rolniczymi i jego wpływ na wielkość i jakość ich plonów. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_K02 Jest zdeterminowany do stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | ZO_1A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_W07 Definiuje zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej Charakteryzuje podstawowe grupy roślin uprawnych pod wzgledem znaczenia przyrodniczo-gospodarczego i wartości użytkowej Definiuje teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i pielęgnowania roślin Rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwych stosowaniem zabiegów agrotechnicznych na środowisko przyrodnicze. | 2,0 | student nie umie zdefiniować zasad dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Nie zna teoretycznych podstaw uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej |
3,0 | student umie częściowo zdefiniować zasady dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Zna w niewielkim stopniu teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej | |
3,5 | student umie zdefiniować zasady dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Zna częściowo teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej | |
4,0 | student umie zdefiniować zasady dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Zna teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej | |
4,5 | student umie zdefiniować zasady dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Zna teoretyczne podstawy uprawy roli, nawożenia i chemizacji w produkcji roślinnej Rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | student potrafi zdefiniować zasady dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować większość technologii uprawy roślin rolniczych. Rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. Wykazyje się dużą elokwencją. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_U02 Wdraża zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | 2,0 | nie zna i nie umie wdrożyć zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej |
3,0 | zna częściowo zasady dobrej praktyki rolniczej ale nie potrafi ich wszystkich wdrożyć. | |
3,5 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej ale nie potrafi ich wszystkich wdrożyć. | |
4,0 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej i większość z nich potrafi wdrożyć. | |
4,5 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej, umiejętnie je łączy z etapami i celami produkcji roślinnej i większość z nich potrafi wdrożyć. | |
5,0 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej, umiejętnie je łączy z etapami i celami produkcji roślinnej i wszystkie z nich potrafi wdrożyć. | |
ZO_1A_ZO-N-C5_U03 Rozumie relacje między siedliskiem przyrodniczym a uprawianymi w nim roślinami rolniczymi i jego wpływ na wielkość i jakość ich plonów. | 2,0 | Student nie rozxumie, nawet w prosty sposób, jaki wpływ może mieć środowisko przyrodnicze na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych. |
3,0 | Student cześciowo rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi, lecz nie w pełni potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
3,5 | Student cześciowo rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
4,0 | Student rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
4,5 | Student rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość oraz cześciowo jakość plonu roślin. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi w pełni ocenić jego wpływ na wielkość jakość plonu roślin. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C5_K02 Jest zdeterminowany do stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | 2,0 | Nie wykazuje najmniejszego zainteresowania stosowaniem zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. |
3,0 | Wykazuje w niewielkim stopniu zainteresowanie potrzebą stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
3,5 | Wykazuje zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
4,0 | Wykazuje zainteresowanie i zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
4,5 | Wykazuje zainteresowanie rozumie i jest świadomy potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | Z wyrażnym zdeterminowanem i świadomością, wykazuje zainteresowanie i zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red), Agrotechnika roślin uprawnych, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005, ISBN 83-7317-135-5
- MRiRW i INUG Puławy, Programy Rolnośrodowiskowe, IUNG Puławy, Puławy, 2005, ISBN 83-89-576-35-X
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, Kodeks dobrej praktyki rolniczej, MNIRW i MŚ, Warszawa, 2004
- S. Rojek, K. Chmura, Podstawy Rolnictwa, Akademia Rolnicza Wrocław, Wrocław, 2001, ISBN 83-85582-48-7
- MRIRW, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Ministerstwo Rolnictwa i Rozowju Wsi, Warszawa, 2009