Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla owadów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla owadów użytkowych
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pszczelnictwo, Botanika,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie studentów z: biologią wybranych gatunków pszczół samotnic, trmieli, jedwabnika morwowego i ich znaczenia, prowadzeniem chowu pszczól samotnic, metodami zakladania gniazd trzmieli; wykorzystania do zapylania roślin entomofilnych; prowadzeniem chowu jedwabnika morwowoego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Murarka ogrodowa: budowa morfologiczna, rozwój, dymorfizm płciowy,struktura płci w gniazdach2
T-A-2Przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki ogrodowej1
T-A-3Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej1
T-A-4Przygotowanie gniazd do chowu porobnicy murówki1
T-A-5Trzmiele: budowa morfologiczna, polomorfizm, użyłkowanie skrzydeł1
T-A-6Rozpoznawanie wybranych gatunków trzmieli1
7
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne i ogólna charakterystyka rodzin pszczół samotnic. Murarka ogrodwa - występowanie, biologia, chów.2
T-W-2Miesiarka lucernówka: występowanie, biologia chów.1
T-W-3Porobnica murówka:występowanie,biologia,chów.1
T-W-4Trzmiele: zróżnicowanie gatunkowe,budowa gniazda, biologia1
T-W-5Metody chowu trzmieli1
T-W-6Znaczenie chow pszczół samotnic i trzmieli i ich wykorzystanie1
T-W-7Jedwabnik morwowy: budowa morfologiczna i biologia stadiów rozwojowych, inkubacja greny, włókno jedwabne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwuczeń12
A-A-3studiowanie literatury9
A-A-4konsultacje1
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykladów1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i projektora
M-2praca w grupach
M-3ćwiczenia - szkicowanie struktur budowy ciała owadów, praca z kluczamem do oznaczania owadów
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_W01
student potrafi scharakteryzować wybrane gatuki owadów użytkowych, wskazać ich znaczenie na kształtowanie środowiska i obszarów wiejskich
ZO_1A_W07, ZO_1A_W08, ZO_1A_W10C-1T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1S-2, S-1
ZO_1A_ZO-N-O10.3_W02
potrafi zastoswać odpowiednie owady użytkowe do zapylania roślin entomofilnych
ZO_1A_W16C-1T-W-6, T-W-7M-4, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_U01
umie przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych
ZO_1A_U09, ZO_1A_U17C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_K01
potrafi pracować w zespole
ZO_1A_K01, ZO_1A_K02C-1M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_W01
student potrafi scharakteryzować wybrane gatuki owadów użytkowych, wskazać ich znaczenie na kształtowanie środowiska i obszarów wiejskich
2,0nie potrafi scharakteryzować wybranych gatunków owadów użytkowych i wskazać ich znaczenia w kształtowanu środowiska i obszarów wiejskich
3,0zna podstawową charakreystykę wybranych gatunków owadów użytkowych i wie o ich woływie na kształtowanie srodowiaka i obszarów wiejskich
3,5zna zadawalająco charakterystykę wybranych gatunków owadów użytkowych i wykazać ich znaczenie w kształtowaniu srodowiska i obszarów wiejskich
4,0dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owadów użytkowych i wskazuje ich znaczenie w kształtowaniu środowiska i obszarów wiejskich
4,5dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owadów użytkowych , zna znaczenie poszczegółnych gatunków w kształtowaniu środowiska i obszarów wiejskich
5,0dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owdów użytkonych , zna i analizuje cechy róznice je, zna znaczenie i wpływ poszczegółnych gatunków na kształtowanie środowiska i obszarów wiejskich
ZO_1A_ZO-N-O10.3_W02
potrafi zastoswać odpowiednie owady użytkowe do zapylania roślin entomofilnych
2,0nie potrafi zastosować owadów użytkowychdo zapylania upraw entomofilnych
3,0potrafi zastoswać owady użytkowe do zapylania upraw entomofilnych
3,5potrafi zastosować owady do zapyleniaa róznych gatunków roślin entomofilnych
4,0potrafi zastosować odpowiednie owady do zapylneia różnych gatunków roślin entomofilnych
4,5potrafi dokonać właciwego doboru zapylacza dla okreśonego gatunku rosliny entompfilne i założyć ich sztuczny chów
5,0potrafi dokonać i uzasdanić wybór zapylacza dla określonej rośłiny entomofilnej i załozyć ich sztuczny chów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_U01
umie przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych
2,0nie umie przygotować sztucznego chowu wybranych gatunków owadów użytkowych
3,0umie przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych w zakresie podstawowym
3,5umie przygotować sztuczny chów owadów użytkowych w zakresie zadawalającym
4,0umie przygotować sztuczny chów owdów użytkowych w zakresie dobrym
4,5umie dobrze przygotować sztuczny chów owadów użytkowych
5,0umie bardzo dobrze przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O10.3_K01
potrafi pracować w zespole
2,0brak umiejętności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwao, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Dylewska M., Nasze trzmiele, Agencja Poligraficzno-Wydawnicza, Katowice, 1996, pierwsze
  3. Wilkaniec Z.,red, Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Murarka ogrodowa: budowa morfologiczna, rozwój, dymorfizm płciowy,struktura płci w gniazdach2
T-A-2Przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki ogrodowej1
T-A-3Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej1
T-A-4Przygotowanie gniazd do chowu porobnicy murówki1
T-A-5Trzmiele: budowa morfologiczna, polomorfizm, użyłkowanie skrzydeł1
T-A-6Rozpoznawanie wybranych gatunków trzmieli1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne i ogólna charakterystyka rodzin pszczół samotnic. Murarka ogrodwa - występowanie, biologia, chów.2
T-W-2Miesiarka lucernówka: występowanie, biologia chów.1
T-W-3Porobnica murówka:występowanie,biologia,chów.1
T-W-4Trzmiele: zróżnicowanie gatunkowe,budowa gniazda, biologia1
T-W-5Metody chowu trzmieli1
T-W-6Znaczenie chow pszczół samotnic i trzmieli i ich wykorzystanie1
T-W-7Jedwabnik morwowy: budowa morfologiczna i biologia stadiów rozwojowych, inkubacja greny, włókno jedwabne.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwuczeń12
A-A-3studiowanie literatury9
A-A-4konsultacje1
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4konsultacje1
A-W-5zaliczenie wykladów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O10.3_W01student potrafi scharakteryzować wybrane gatuki owadów użytkowych, wskazać ich znaczenie na kształtowanie środowiska i obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie studentów z: biologią wybranych gatunków pszczół samotnic, trmieli, jedwabnika morwowego i ich znaczenia, prowadzeniem chowu pszczól samotnic, metodami zakladania gniazd trzmieli; wykorzystania do zapylania roślin entomofilnych; prowadzeniem chowu jedwabnika morwowoego
Treści programoweT-A-5Trzmiele: budowa morfologiczna, polomorfizm, użyłkowanie skrzydeł
T-A-6Rozpoznawanie wybranych gatunków trzmieli
T-A-1Murarka ogrodowa: budowa morfologiczna, rozwój, dymorfizm płciowy,struktura płci w gniazdach
T-W-4Trzmiele: zróżnicowanie gatunkowe,budowa gniazda, biologia
T-W-2Miesiarka lucernówka: występowanie, biologia chów.
T-W-3Porobnica murówka:występowanie,biologia,chów.
T-W-1Stanowisko systematyczne i ogólna charakterystyka rodzin pszczół samotnic. Murarka ogrodwa - występowanie, biologia, chów.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować wybranych gatunków owadów użytkowych i wskazać ich znaczenia w kształtowanu środowiska i obszarów wiejskich
3,0zna podstawową charakreystykę wybranych gatunków owadów użytkowych i wie o ich woływie na kształtowanie srodowiaka i obszarów wiejskich
3,5zna zadawalająco charakterystykę wybranych gatunków owadów użytkowych i wykazać ich znaczenie w kształtowaniu srodowiska i obszarów wiejskich
4,0dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owadów użytkowych i wskazuje ich znaczenie w kształtowaniu środowiska i obszarów wiejskich
4,5dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owadów użytkowych , zna znaczenie poszczegółnych gatunków w kształtowaniu środowiska i obszarów wiejskich
5,0dobrze charakteryzuje wybrane gatunki owdów użytkonych , zna i analizuje cechy róznice je, zna znaczenie i wpływ poszczegółnych gatunków na kształtowanie środowiska i obszarów wiejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O10.3_W02potrafi zastoswać odpowiednie owady użytkowe do zapylania roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie studentów z: biologią wybranych gatunków pszczół samotnic, trmieli, jedwabnika morwowego i ich znaczenia, prowadzeniem chowu pszczól samotnic, metodami zakladania gniazd trzmieli; wykorzystania do zapylania roślin entomofilnych; prowadzeniem chowu jedwabnika morwowoego
Treści programoweT-W-6Znaczenie chow pszczół samotnic i trzmieli i ich wykorzystanie
T-W-7Jedwabnik morwowy: budowa morfologiczna i biologia stadiów rozwojowych, inkubacja greny, włókno jedwabne.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i projektora
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować owadów użytkowychdo zapylania upraw entomofilnych
3,0potrafi zastoswać owady użytkowe do zapylania upraw entomofilnych
3,5potrafi zastosować owady do zapyleniaa róznych gatunków roślin entomofilnych
4,0potrafi zastosować odpowiednie owady do zapylneia różnych gatunków roślin entomofilnych
4,5potrafi dokonać właciwego doboru zapylacza dla okreśonego gatunku rosliny entompfilne i założyć ich sztuczny chów
5,0potrafi dokonać i uzasdanić wybór zapylacza dla określonej rośłiny entomofilnej i załozyć ich sztuczny chów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O10.3_U01umie przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie studentów z: biologią wybranych gatunków pszczół samotnic, trmieli, jedwabnika morwowego i ich znaczenia, prowadzeniem chowu pszczól samotnic, metodami zakladania gniazd trzmieli; wykorzystania do zapylania roślin entomofilnych; prowadzeniem chowu jedwabnika morwowoego
Treści programoweT-A-3Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej
T-A-4Przygotowanie gniazd do chowu porobnicy murówki
T-A-2Przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki ogrodowej
T-W-5Metody chowu trzmieli
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie przygotować sztucznego chowu wybranych gatunków owadów użytkowych
3,0umie przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych w zakresie podstawowym
3,5umie przygotować sztuczny chów owadów użytkowych w zakresie zadawalającym
4,0umie przygotować sztuczny chów owdów użytkowych w zakresie dobrym
4,5umie dobrze przygotować sztuczny chów owadów użytkowych
5,0umie bardzo dobrze przygotować sztuczny chów wybranych gatunków owadów użytkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O10.3_K01potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie studentów z: biologią wybranych gatunków pszczół samotnic, trmieli, jedwabnika morwowego i ich znaczenia, prowadzeniem chowu pszczól samotnic, metodami zakladania gniazd trzmieli; wykorzystania do zapylania roślin entomofilnych; prowadzeniem chowu jedwabnika morwowoego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3ćwiczenia - szkicowanie struktur budowy ciała owadów, praca z kluczamem do oznaczania owadów
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą grupy