Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.1
T-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.1
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.1
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.2
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
7
wykłady
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka. Podstawowe elementy zachowania.1
T-W-2Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-3Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.1
T-W-4Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.1
T-W-5Agresja zwierząt.1
T-W-6Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.1
T-W-7Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń17
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
ZO_1A_W05, ZO_1A_W14C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2M-5, M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
ZO_1A_U09, ZO_1A_U17C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2M-5, M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Kutch A., Zaklinacza koni., Galaktyka, 2008
  3. Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
  4. Monty Roberts, Człowiek który słucha koni., Galaktyka, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.1
T-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.1
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.1
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.2
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka. Podstawowe elementy zachowania.1
T-W-2Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-3Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.1
T-W-4Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.1
T-W-5Agresja zwierząt.1
T-W-6Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.1
T-W-7Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2udział w konsultacjach7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń17
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_W01Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
Treści programoweT-A-1Kultura w świecie zwierząt.
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-W-3Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.
T-W-4Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-6Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-W-5Agresja zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka. Podstawowe elementy zachowania.
T-W-7Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.
T-W-2Proces uczenia się zwierząt.
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne: pokaz
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_U01student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
Treści programoweT-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne: pokaz
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_K01student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
Treści programoweT-A-2Odczytywanie emocji zwierząt – nauka praktyczna.
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.
T-A-3Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
T-A-4Test lęku – ćwiczenia praktyczne.
T-A-5Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-W-3Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.
T-W-4Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-6Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-W-5Agresja zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka. Podstawowe elementy zachowania.
T-W-7Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.
T-W-2Proces uczenia się zwierząt.
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne: pokaz
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0