Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami statystycznego opisu populacji, zapoznanie z estymacją parametrów oraz weryfikowanie różnych hipotez statystycznych za pomoca odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych. Wstępna analiza współzależności zjawisk (współczynnik korelacji i prosta regresji) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Parametry skupienia i dyspersji w opisie zmiennych i cech (obliczanie średniej arytmetycznej, harmonicznej, geometrycznej i częstości, wyznaczanie mody i kwantyli, obliczanie wariancji, odchylenia standardowego i współczynnika zmienności). | 2 |
T-L-2 | Analizowanie rozkładów skokowych na przykładach. Rozkłady Bernoulliego i Poissona. | 1 |
T-L-3 | Rozkład normalny i jego wykorzystanie w praktycznych zagadnieniach (szereg rozdzielczy, histogram, badanie normalności rozkładu, wyznaczanie charakterystyk rozkładu, analiza kształtu rozkładu, obliczanie prawdopodobieństw). Miary asymetrii i koncentracji. Wyznaczanie przedziałów ufności. | 1 |
T-L-4 | Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja. Testy t-Studenta dla pojedynczej próby, dla dwóch prób niezależnych, dla dwóch prób zależnych). | 2 |
T-L-5 | Analiza wariancji jednoczynnikowa (sprawdzanie założeń stosowania analizy wariancji, weryfikacja hipotezy, porównanie kilku wartości średnich za pomocą różnych testów). | 2 |
T-L-6 | Analiza wariancji wieloczynnikowa (źródła zmienności, przykłady dla klasyfikacji podwójnej i potrójnej, szacowanie interakcji). Analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami. | 2 |
T-L-7 | Nieparametryczne alternatywy dla testu t-Studenta: test U Manna-Whitneya, test Walda-Wolfowitza, Kołmogorowa-Smirnowa oraz test znaków i kolejności par Wilcoxona. | 1 |
T-L-8 | Nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji: test rang Kruskala-Wallisa i test Friedmana. Test Q Cochrana. | 1 |
T-L-9 | Wykorzystanie testów nieparametrycznych. Testy zgodności i niezależności. | 1 |
T-L-10 | Badanie zależności dwóch cech. Obliczanie współczynnika korelacji prostej, współczynnika korelacji rangowej, współczynnika determinacji. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia statystyczne, podstawy prawdopodobieństwa, skale pomiarowe, dobór próby | 1 |
T-W-2 | Rozkłady cech dyskretnych, rozkłady cech ciągłych | 1 |
T-W-3 | Wskaźniki statystyczne do charakterystyki populacji | 1 |
T-W-4 | Podstawy estymacji - metody, estymacja punktowa i przedzialowa | 1 |
T-W-5 | Weryfikacja hipotez statystycznych, testy parametryczne i nieparametryczne. Analiza wariancji | 2 |
T-W-6 | Analiza współzależności zjawisk. Korelacja prosta, regresja | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 20 |
A-L-2 | Samodzielna praca i ćwiczenie obsługi programu komputerowego służącego do analiz statystycznych, samodzielne obliczanie zadań.. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 28 |
A-L-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-L-5 | Konsultacje | 10 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 5 |
A-L-7 | Omówienie wyników zaliczenia | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udzial studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna wykorzystująca komputer i projektor |
M-3 | metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera, opanowanie programu do rozwiązywania określonych zagadnień statystycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z zagadnień teoretycznych prezentowanych na wykładzie |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany praktyczne z wykorzystaniem programu komputerowego podsumowujące okresowe osiągnięcia studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_W01 definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie. | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-B9_W02 Potrafi formułować hipotezy statystyczne, dobierać odpowiednie testy do ich weryfikacji, interpretować wynik, analizuje zależności między cechami | ZO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_U01 właściwie dobiera odpowiednie wskaźniki statystyczne, formułuje hipotezy i korzysta z odpowiednich testów weryfikacyjnych | ZO_1A_U01, ZO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-B9_U02 obsługuje program komputerowy w kontekście analiz statystycznych | ZO_1A_U05, ZO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_K01 Wykazuje zrozumienie ogolnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie, posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk przy użyciu warsztatu statystycznego | ZO_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_W01 definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia statystyczne, objaśnia rozkłady zmiennych losowych, rozróżnia wskaźniki statystyczne i ich zastosowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-B9_W02 Potrafi formułować hipotezy statystyczne, dobierać odpowiednie testy do ich weryfikacji, interpretować wynik, analizuje zależności między cechami | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować hipotezy statystyczne, dobierać odpowiednie testy do ich weryfikacji, interpretować wynik, analizować zależności między cechami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_U01 właściwie dobiera odpowiednie wskaźniki statystyczne, formułuje hipotezy i korzysta z odpowiednich testów weryfikacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi właściwie dobrać odpowiednie wskaźniki statystyczne, formułować hipotezy i korzystać z odpowiednich testów weryfikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-B9_U02 obsługuje program komputerowy w kontekście analiz statystycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi obsługiwać program komputerowy w kontekście analiz statystycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B9_K01 Wykazuje zrozumienie ogolnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie, posiada zdolność do empirycznej weryfikacji zachodzących zjawisk przy użyciu warsztatu statystycznego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie, weryfikuje zachodzące zjawiska przy użyciu warsztatu statystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa, 1982
- Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 1994
- Kala R., Statystyka dla przyrodników, Poznań, 2002
- Stanisz A., Biostatystyka, WUJ, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Domański Cz. Pruska K., Nieklasyczne metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2000
- Zuk B., Biometria stosowana, PWN, Warszawa, 1989