Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli owiec i kóz. Podstawy towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz skupem i obrotem mlekiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego. | 1 |
T-A-2 | Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. | 2 |
T-A-3 | Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja. | 1 |
T-A-4 | Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. | 3 |
T-A-5 | Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. | 2 |
T-A-6 | Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy W Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka autochtonicznych ras owiec i kóz utrzymywanych w Polsce. | 3 |
T-W-3 | Organizacja uboju w małych i dużych gospodarstwach. Aktualne unijne przepisy i rozporządzenia. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie skór owczych w produkcji wyrobów kożuszniczo-futrzarskich i galanteryjnych. | 2 |
T-W-5 | Gospodarka nawozem owczym i kozim. Wykorzystanie owiec w gospodarstwach wyspecjalizowanych w produkcji warzywniczej. | 2 |
T-W-6 | Małe przeżuwacze w czynnej ochronie krajobrazu. | 2 |
T-W-7 | Australijski przemysł wełniany. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości. | 4 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
A-W-6 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Filmy tematyczne. |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_W01 Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Posiada wiedzę z zakresu gospodarowania produktami pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-5, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego. | ZO_1A_U07, ZO_1A_U15, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-2, M-5, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_K01 Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-5, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_W01 Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Posiada wiedzę z zakresu gospodarowania produktami pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić produktów, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Nie zna zasad gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. |
3,0 | Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. | |
3,5 | Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami. Opanował podstawowe zasady marketingu produktów pochodzenia owczego i koziego. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwość mleka i mięsa małych przeżuwaczy oraz opisać znaczenie produktów tradycyjnych i regionalnych na świecie. Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady marketingu produktów tradycyjnych, regionalnych i wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami (garbowanie i dystrybucja). Potrafi zaplanować założenie małej przydomowej mleczarni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać i z pomocą zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. W stopniu dostatecznym umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów . Posiada umiejętność planowania zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.1_K01 Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. | 2,0 | |
3,0 | Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym. Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
- Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
- Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011