Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Uprawa łąk i pastwisk:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa łąk i pastwisk | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, botaniki, ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarniaka. Rozpoznawanie nasion różnych gatunków traw o dobrej wartości użytkowej. | 2 |
T-L-2 | Systematyka roślin łąkowych i pastwiskowych. Podziały traw w zależności od ich wartości i przydatności użytkowej. Cechy rozpoznawcze traw w okresie kwitnienia: budowa kwiatu i kłoska, typy kwiatostanów. Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych. | 3 |
T-L-3 | Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych. | 2 |
T-L-4 | Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie. | 4 |
T-L-5 | Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze. | 2 |
T-L-6 | Podział, znaczenie gospodarcze ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych oraz roślin turzycowatych i sitowatych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych | 4 |
T-W-2 | Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie). | 3 |
T-W-3 | Klasyfikacja typologiczna i gospodarcza użytków zielonych. Roślinność łąk i pastwisk oraz jej wartość pokarmowa. | 3 |
T-W-4 | Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie zadanego pismiennictwa | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie zielnika | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego | 8 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozpoznanie 5 gatunków traw |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_W01 Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk | ZO_1A_W06, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
ZO_1A_ZO-S-C7_W02 Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach. | ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-W-2 | M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_U01 Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U21 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_K01 Jest świadom i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych. | ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_W01 Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk | 2,0 | nie potrafi wymienić czynności wykonywanych na trawłych użytkach zielonych |
3,0 | wymienia zabiegi pratotechniczne wpływające na plon i wartość pokarmową zielonki | |
3,5 | opisuje poszczególne czynności z podaniem terminu wykonania | |
4,0 | zna i charakteryzuje działania antropogeniczne na użytkach zielonych | |
4,5 | zna asortyment nawozów sztucznych (mineralnych) i organicznych oraz ich rolę w kształtowaniu plonu i składu botanicznego | |
5,0 | wskazuje bezpośredni i pośredni wpływ poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych | |
ZO_1A_ZO-S-C7_W02 Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach. | 2,0 | ma trudności z wymienianiem cech morfologicznych |
3,0 | zna cechy morfologiczne i potrafi je zobrazować | |
3,5 | dzieli cechy rozpoznawcze na wykorzystywane w rozpoznawaniu traw w okresie kwitnienia i w stanie bezkwiatowym | |
4,0 | poprawnie oznacza gatunki traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami | |
4,5 | rozpoznaje i dzieli grupy i gatunki roslin łąkowo-pastwiskowych w zależnośći od ich przydatności zywieniowej | |
5,0 | rozpoznaje 10 gatunków traw,5 motylkowatych drobnonasiennych i przedstawia i wartość pokarmową |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_U01 Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych. | 2,0 | nie potrafi przedstawic zróznicowania trawałych użytków zielonych |
3,0 | zna kryteria i zasady podziału typologicznego | |
3,5 | charakteryzuje warunki glebowe i wodne wskazanego siedliska łąkowego | |
4,0 | oprócz warunków glebowych i wodnych wymienia roślinność reprezentatywną określonego siedliska łąkowego | |
4,5 | przedstawia wady i zalety odziaływania na czynniki antropobiotycznych w kształtowaniu roślinności | |
5,0 | charakteryzuję wszystkie czynniki wpływające róznorodnośc biologiczną łąk i pastwisk |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C7_K01 Jest świadom i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych. | 2,0 | student nie jest świadomy i nie postrzega korzyści wynikajacych z racjonalnego zagospodarowania łak i pastwisk |
3,0 | student w niewielkim zakresie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i dostrzega nieliczne korzyści takiego gopspodarowania | |
3,5 | student jest świdomy o racjonalnym wykorzystaniu łąk i pastwisk natomiast w niewielkim zakresie wskazuje na korzyści dla siedlisk wynikajace z takiego gospodarowania | |
4,0 | student świadomie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz jest chętny do przedstawiania swojej postawy | |
4,5 | student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych | |
5,0 | student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz postrzega relacje jakie zachodzą poprzez właściwe postepowanie na zachowanie bioróżnorodności i zachowania naturalnych siedlisk. |
Literatura podstawowa
- Falkowski L, Łąkarstwo i gospodarka łąkowa, PWRiL, Warszawa, 1986
- Grynia M, Łąkarstwo, Akademii Rolniczej w Poznaiu, Poznań, 1995
- Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
- Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
- Moraczewsi R, Łąkarstwo, PWN, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Huflejt H.J, Zasady wykorzystania pasz łąkowo-pastiskowych jako ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003
- Seminarium metodyczno-szkoleniowe, Podstawy typologicznego pdziału uzytków zielonychi zasady ich inwentaryzacji, IMUZ, Falenty, 1996, Falenty 27-29 sierpień 1996
- Łękawska I, Nawożenie NPK i nawozami gospodarskimi trwałych użytków zielonych położonych na glebach mineralnych, IMUZ, Falenty, 1995