Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków |
C-2 | zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności |
C-4 | zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego. | 2 |
T-A-2 | Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50). | 2 |
T-A-3 | Metabolizm ksenobiotyków. | 2 |
T-A-4 | Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD. | 2 |
T-A-5 | Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. | 2 |
T-A-6 | Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych. | 2 |
T-A-7 | Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii. | 2 |
T-W-2 | Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. | 3 |
T-W-3 | Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro. | 3 |
T-W-4 | Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne. | 2 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych. | 3 |
T-W-6 | Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W01 omawia mechanizmy działania toksycznego | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | — | — | C-4 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W02 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | ZO_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W03 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | ZO_1A_W05 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_U01 stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksycznosci, narazenia i ryzyka | ZO_1A_U03, ZO_1A_U08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-4, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_K01 jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska | ZO_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W01 omawia mechanizmy działania toksycznego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków oraz omawia metody ich przeprowadzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W02 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i omówić większość metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_W03 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_U01 stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksycznosci, narazenia i ryzyka | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje podstawowe obliczenia i interpretuje uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.5_K01 jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student jest w średnim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych różnych dziedzinach życia. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje średnie zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006