Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zoologii bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców | 1 |
T-A-2 | Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany | 3 |
T-A-3 | Bezkręgowce jako produkt spożywczy | 2 |
T-A-4 | Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie | 2 |
T-A-5 | Produkty pszczele | 2 |
T-A-6 | Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków | 3 |
T-A-7 | Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska | 2 |
T-W-3 | Gospodarcze znaczenie pierścienic | 2 |
T-W-4 | Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie | 4 |
T-W-5 | Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych | 2 |
T-W-6 | Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wyznaczonej literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 15 |
A-A-4 | Konsultacje | 7 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wyznaczonej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Filmy |
M-3 | Na ćwiczeniach praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu |
S-2 | Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas zajęć, jego aktywności, zaangażowania i postawy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01 Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01 Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | ZO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02 Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu. | ZO_1A_U11, ZO_1A_U14, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01 Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody; | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01 Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01 Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | 2,0 | |
3,0 | Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02 Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01 Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody; | 2,0 | |
3,0 | Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
- Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
- oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
- Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976