Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. |
C-2 | Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce | 2 |
T-A-2 | Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta. | 2 |
T-A-3 | Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | 2 |
T-A-4 | Zasady przygotowywania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego | 2 |
T-A-5 | Znaczenie uświadomiania społeczeństwa o zasadach postępowania ze zwierzętami dzikimi. Rola służb powiadamiania i edukacja młodzieży i dzieci. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta | 1 |
T-W-2 | Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta | 1 |
T-W-3 | Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-4 | Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi | 2 |
T-W-5 | Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi | 2 |
T-W-6 | Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Studiowanie zadanego piśmiennictwa | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera |
M-2 | Film edukacyjny |
M-3 | Konwersacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_W01 Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | ZO_1A_W07, ZO_1A_W09 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_U01 Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | ZO_1A_U01, ZO_1A_U14 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_K01 Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | ZO_1A_K02, ZO_1A_K07 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-1 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_W01 Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi |
3,0 | Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | |
4,0 | Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu | |
4,5 | Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | |
5,0 | Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_U01 Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych |
3,0 | Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny | |
3,5 | Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny | |
4,0 | Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych | |
4,5 | Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt | |
5,0 | Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_K01 Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | 2,0 | Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych | |
3,5 | Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych | |
4,0 | Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych | |
4,5 | Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych | |
5,0 | Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- Kruszewicz A.,G., Czujkowslka A., Zwierzęta w mieście. Interwencje, MULTIKO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007, 1, Poradnik dla służb miejskich i lekarzy wetrynarii
- Bolesław Kurzępa, Ochrona zwierząt – przepisy, piśmiennictwo, Studio STO, Bielsko Biała, 1999
Literatura dodatkowa
- Andrzej Szymański, Lekarz domowy naturalny dla naszych braci mniejszych, OFFICYNA, Warszawa, 1991
- Sejm RP, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r o ochronie zwierząt, Sejm RP, Warszawa, 1997, (Dz. U; 2003; Nr 106; poz.1002 z późn. zm.)