Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Praktyka produkcyjno-organizacyjna - 9 tygodni po II i III roku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka produkcyjno-organizacyjna - 9 tygodni po II i III roku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości powiązanej z działalnością rolniczą. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii poszczególnych zwierząt gospodarskich i kierunkach ich użytkowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów. | 1 |
T-PR-2 | Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów. | 1 |
T-PR-3 | Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne). | 1 |
3 | ||
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna. | 1 |
T-PR-2 | Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania. | 1 |
T-PR-3 | Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt. | 1 |
T-PR-4 | Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada. | 2 |
T-PR-5 | Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej. | 90 |
90 | ||
praktyki | ||
A-PR-1 | Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej. | 180 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_W01 Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa. | ZO_1A_W02, ZO_1A_W06, ZO_1A_W08 | — | — | C-1 | T-PR-3, T-PR-2, T-PR-1 | M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_W02 Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt. | ZO_1A_W04, ZO_1A_W10, ZO_1A_W13, ZO_1A_W14 | — | — | C-2 | T-PR-2, T-PR-3, T-PR-5, T-PR-4, T-PR-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_U01 Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie. | ZO_1A_U05, ZO_1A_U09 | — | — | C-2 | T-PR-2, T-PR-3, T-PR-5, T-PR-4, T-PR-1 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_U02 Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym. | ZO_1A_U01, ZO_1A_U04 | — | — | C-1 | T-PR-3, T-PR-2, T-PR-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_K01 Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu. | ZO_1A_K01, ZO_1A_K02, ZO_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-PR-2, T-PR-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_W01 Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia tylko podstawowe instytucje działające na rzecz rolnictwa i omawia ich zakres działalności. Wymienia większość programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_W02 Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie omawia zastotowane w danym gospodarstwie technologie i organizację procesów produkcyjnych, warunki zoohigieniczne i ich potencjalny wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_U01 Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie dokonuje krytycznej oceny zastosowanej technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_U02 Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych źródeł celu rozwiazania określonych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-P1/2_K01 Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; Słabo radzi sobie w pracy indywidualnej i grupowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarządzenie nr 169 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 20 listopada 2009 roku
- Ban van den A.W., Hawkins H.S., Doradztwo rolnicze, MSRD, AR Kraków, 1997
- Grodzki H., Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
- Kujawiński W., Metodyka doradztwa rolniczego., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Poznaniu, 2009
- Rosner A., Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWIR PAN Warszawa 2005, IRWIR PAN Warszawa 2005, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Nowicki J., Nowicka A., Utrzymanie loch – indywidualne czy grupowe, Hodowca Trzody Chlewnej, s. 38-41., 2006, 6, czasopismo
- Kwartalnik, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego Brwinów, Oddział w Poznaniu., 2015
- Red. Nacz. Piętka Z., Trzoda chlewna, Poznań, 2016, Ogólnopolskie czasopismo specjalistyczne
- Szymańska A., Fundusze unijne i europejskie 2007-2013 dla mieszkańców obszarów wiejskich, Placet, Warszawa, 2008