Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów |
C-2 | zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska. | 2 |
T-A-2 | Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka toksykologiczna wybranych metali i metaloidów. | 2 |
T-A-4 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO). | 3 |
T-A-5 | Charakterystyka toksykologiczna pestycydów. | 2 |
T-A-6 | Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych. | 2 |
T-A-7 | Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i zadania współczesnej toksykologii. | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na toksyczność substancji. | 2 |
T-W-3 | Losy trucizn w organizmie. | 2 |
T-W-4 | Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych. | 3 |
T-W-5 | Trucizny pochodzenia zwierzęcego. | 2 |
T-W-6 | Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01 Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.1_U01 Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny. | ZO_1A_U08, ZO_1A_U21 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01 Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych. | ZO_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_W01 Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. W podstawowym zakresie omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O4.1_U01 Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny. | 2,0 | |
3,0 | Student w małym stopniu potrafi przewidzieć skutki wynikające z obecności określonych ksenobiotyków w środowisku i z włączenia ich do łańcucha pokarmowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.1_K01 Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J. (red), Zarys ekotoksykologii, Eco-Pharma, Gdańsk, 1995
- Manahan S., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2006
- Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D, Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002