Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Doradztwo rolnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo rolnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomii, markteingu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami, zakresem i metodyką funkcjonowania doradztwa rolniczego w Polsce i w innych krajach europejskich. |
C-2 | Zapoznanie z doradztwem w zakresie rolnictwa, między innymi z doradztwem ekonomicznym, technologicznym, oraz zasadami pozyskiwania środków z funduszy Unii Europejskiej (zarządzanie projektami). |
C-3 | Zapoznanie z zarzadzaniem procesami szkolenia oraz oceną efektywności szkoleń, które są integralnym elementem działalności doradczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja działalności doradczej | 2 |
T-W-2 | Międzynarodowa terminologia i zagraniczne organizacje doradcze w zakresie rolnictwa. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje działalności doradczej w zakresie rolnictwa. Możliwości dostosowania i wsparcia dla rolników podejmujących różne formy działalności. | 2 |
T-W-4 | Metody konsultingu i doradztwa. | 2 |
T-W-5 | Funkcja i zasady doradztwa rolniczego. Omówienie kształcenia ustawicznego. | 2 |
T-W-6 | Zasady doradztwa rolniczego.Omówienie możliwości współpracy pomiędzy doradcą a rolnikiem w zakresie idei doradztwa rolniczego | 2 |
T-W-7 | Przedmiot i rodzaje doradztwa rolniczego. Umiejętne dotarcie i zrozumienie problemów współczesnego rolnika oraz możliwości podejmowania szybkich decyzji w zależności od grupy odbiorców na spotkaniu szkoleniowym | 1 |
T-W-8 | Działania uzupełniające doradztwo rolnicze. Omówienie różnorodnych form uzupełniających doradztwo rolnicze, poprzez różnorodne działania oraz stworzenie istoty wizerunku i kompetentności doradców terenowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czyatnie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie referatów na wybrany temat | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
A-W-6 | Zaliczenie, omówienie referatów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test ze skrótów stosowanych w ronictwie związanych z ekonomiką i doradztwem rolniczym |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja na wybrany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: test pisemny na zakończenie cyklu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_W01 Student wskazuje na możliwość współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie działalności rolniczej | ZO_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_U01 Student korzysta z dostępnych form doradztwa i różnych żródeł informacji w zakresie zootechniki i pozostałej działalności rolniczej | ZO_1A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-8, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_K01 Student jest chętny do podejmowania kreatywnych działań w zakresie podejmowania śmiałych decyzji innowacyjnych z zakresu działalności rolniczej | ZO_1A_K04, ZO_1A_K05 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_W01 Student wskazuje na możliwość współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie działalności rolniczej | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi z zakresu prezentowanej tematyki doradczej |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi z zakresu współpracy pomiędzy rolnikiem a jednostką doradczą | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia zakresu możliwości funkcjonowania doradztwa rolniczego | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować mozliwości rozwoju i współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi w dzidzinie doradztwa i przedsiebiorczości rolniczej | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_U01 Student korzysta z dostępnych form doradztwa i różnych żródeł informacji w zakresie zootechniki i pozostałej działalności rolniczej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować rezultatów działalności doradczej w zakresie rolnictwa |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie doradztwa rolniczego i współpracy w działalności rolniczej | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie doradztwa rolniczego | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie doradztwa rolniczego | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie doradztwa rolniczego | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje i możliwości nawiązywania współpracy pomiedzy przessiębiorstwami w zakresie doradztwa rolniczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C16_K01 Student jest chętny do podejmowania kreatywnych działań w zakresie podejmowania śmiałych decyzji innowacyjnych z zakresu działalności rolniczej | 2,0 | Student nie jest chętny do podejmowania kreatywnych działań |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest chętny do podejmowania kreatywnych działań ale nie jest świadomy celowości tych działań | |
3,5 | Student jest chętny do podejmowania kreatywnych działań i w niewielkim zakresie jest świadomy celowości tych działań | |
4,0 | Student jest chętny do podejmowania kreatywnych działań i jest świadomy celowości tych działań | |
4,5 | Student jest chętny i zorientowany do podejmowania kreatywnych działań i jest świadomy i przekonany o celowości tych działań szczególnie w zakresie działalności rolniczej | |
5,0 | Student jest chętny i zdeterminowany do podejmowania kreatywnych działań oraz jest świadomy i przekonany o celowości tych działań w zakresie działalności rolniczej oraz każdej innej podejmowanej inicjatywie |
Literatura podstawowa
- Ban van den A.W., Hawkins H.S., Doradztwo rolnicze, MSRD, AR Kraków, 1997
- Kujawiński W., Metodyka doradztwa rolniczego., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Poznaniu, 2009
- Rosner A., Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWIR PAN Warszawa 2005, IRWIR PAN Warszawa 2005, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Kwartalnik, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego Brwinów, Oddział w Poznaniu., 2012
- Szymańska A., Fundusze unijne i europejskie 2007-2013 dla mieszkańców obszarów wiejskich, Placet, Warszawa, 2008