Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy żywienia człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe informacje z fizjologii żywienia człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała. | 4 |
T-A-2 | Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii. | 8 |
T-A-3 | Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. | 3 |
T-W-2 | Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka. | 6 |
T-W-3 | Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Indywidualne przygotowanie zadania | 22 |
A-A-3 | Konsultacje | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 13 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Indywidualna praca w grupach |
M-4 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wejściówki |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01 student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka | ZO_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O7.1_U01 student umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.1_K01 student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01 student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka | 2,0 | student nie potrafi wymienić podstawowych składników pokarmowych i odżywczych |
3,0 | student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 30% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka | |
3,5 | student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 60% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka | |
4,0 | student potrafi przedstawić podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności oraz potrafi wymienić składniki żywności zwiększające ryzyko chorób cywilizacyjnych | |
4,5 | student potrafi omówić wpływ żywienia na prawidłowe funkcjonowanie organizmu | |
5,0 | student rozumie związek między odżywianiem a zdrowiem i potrafi właściwie zbilansować całodzienny jadłospis zgodnie z zapotrzebowaniem oraz umie przedstawić współczesne trendy w dietetyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O7.1_U01 student umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.1_K01 student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności | 2,0 | |
3,0 | student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcki, J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T. I. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 1998
- Gawęcki J., Jeszka J., Żywienie ludzi - ćwiczenia, PWN, Warszawa, 1995
- Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996
- Ziemiański Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy., PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2000