Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu " Użytkowanie i hodowla koni" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni. | 4 |
T-A-2 | Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni. | 2 |
T-A-3 | Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi. | 3 |
T-A-4 | „Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów. | 4 |
T-W-2 | Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania. | 4 |
T-W-3 | Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji. | 4 |
T-W-4 | Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału | 11 |
A-A-3 | zaliczenie pisemne | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | film |
M-3 | prelekcja, odczyt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne - test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01 student objaśnia zasady naturalnych metod szkolenia koni | ZO_1A_W05, ZO_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZP-S1-O124_U01 student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia | ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZP-S1-O124_K01 student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01 student objaśnia zasady naturalnych metod szkolenia koni | 2,0 | studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni |
3,0 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne | |
3,5 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne | |
4,0 | student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne | |
4,5 | student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach | |
5,0 | student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZP-S1-O124_U01 student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienić i opisać formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZP-S1-O124_K01 student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pruchniewicz W., Akademia jeździecka, cz. pierwsza, Chaber, Warszawa, 2003
- Blendinger W., Wstep do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
- Skorupski K., Psychologia treningu konia, PWRiL, Warszawa, 2006
- Tellington - Jones. L, Prawdziwa więź z koniem. system Touch, Galaktyka, Łódź, 2005
Literatura dodatkowa
- Savoie J., Wszechstronne szkolenie konia, Galaktyka, Łódź, 2005
- Roberts M., Człowiek, który słucha konie, Media Rodzina, Poznań, 1998
- Roberts M., Ode mnie dla was, PDM, Warszawa, 2004
- Rashid M., Z myślą o koniu, Galaktyka, Łódź, 2005
- Kutsch A., Zaklinaczka koni, Galaktyka, Łódź, 2008