Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Świat komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Świat komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.2
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.2
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.1
15
wykłady
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.2
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.2
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?2
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.2
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.22
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.18
A-A-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03
Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
ZO_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01
Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
ZO_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-4, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-4, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03
Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
2,0Student nie jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student nie zna i nie potrafi opisać budowyę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,0Student jest w stanie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek wynikających pełnionych przez nie funkcji w organizmie. Student zna i potrafi opisać w stopniu podstawowym budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,5Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie.
4,0Student jest w stanie w dobrym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w stopniu dobrym opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
4,5Student jest w stanie w dużym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w dużym stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilkanaście podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
5,0Student jest w stanie w wysokim stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w wysokim stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01
Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
2,0Student nie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowania w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student nie umie zinterpretować i ocenić roli interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowych procesów zachodzących w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,0Student w podstawowym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w podstawowym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,5Student poprawnie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie poprawnie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,0Student w dobrym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dobrym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,5Student w dużym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dużym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
5,0Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,5Student poprawniw wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.

Literatura podstawowa

  1. Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II

Literatura dodatkowa

  1. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.2
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.2
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.2
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.2
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?2
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.2
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.22
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.18
A-A-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.1_W03Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student nie zna i nie potrafi opisać budowyę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,0Student jest w stanie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek wynikających pełnionych przez nie funkcji w organizmie. Student zna i potrafi opisać w stopniu podstawowym budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,5Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie.
4,0Student jest w stanie w dobrym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w stopniu dobrym opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
4,5Student jest w stanie w dużym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w dużym stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilkanaście podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
5,0Student jest w stanie w wysokim stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w wysokim stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.1_U01Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowania w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student nie umie zinterpretować i ocenić roli interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowych procesów zachodzących w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,0Student w podstawowym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w podstawowym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,5Student poprawnie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie poprawnie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,0Student w dobrym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dobrym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,5Student w dużym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dużym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
5,0Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.1_K01Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,5Student poprawniw wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.