Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biochemia, botanika, uprawa roli i roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza sensoryczna i chemiczna w towaroznawczej ocenie żywności. Pobieranie prób do badań. | 2 |
T-A-2 | Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo. | 2 |
T-A-3 | Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny. | 2 |
T-A-4 | Herbata, kawa, kakao, przyprawy | 2 |
T-A-5 | Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin. | 2 |
T-W-2 | Surowce dla przemysłu fermentacyjnego. | 2 |
T-W-3 | Surowce dla przemysłu owocowo-warzywnego. | 2 |
T-W-4 | Surowce dla przemysłu zbożowego. | 2 |
T-W-5 | Surowce dla przemysłu cukrowniczego, olejarskiego. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów ićwiczeń. | 7 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń w formie pisemnej. | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjnyz omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.5_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.5_U01 Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O3.1_K01 Ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.5_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.5_U01 Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia. | 2,0 | Niedostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. |
3,0 | Dostateczna umiejętność z niewielkimi niedociągnięciami z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
3,5 | Dostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
4,0 | Dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
4,5 | Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. ale z niewielkimi niedociagnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O3.1_K01 Ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | 2,0 | Brak świadomości i stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. |
3,0 | Dostateczna świadomość stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Flaczyk E., Górecka D.,Korczak J., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2011
- Praca zbiorowa pod red. Świderskiego, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Orłowski M., Kołota E., Uprawa warzyw, Wydawnictwo Brasika, Szczecin, 1999
- Dzienia S., Piskier T., Romek B., Przewodnik do ćwiczeń z uprawy roli i roślin., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
- Pod red. Karczmarczyka S., Podstawy produkcji roślinnej., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1997