Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczno - urbanistyczne -3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 27 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakończenie procesu kształcenia w zakresie projektowania urbanistycznego i architektonicznego na I stopniu studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).27
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Wizja lokalna - szkicowa inwentaryzacja, identyfikacja głównych problemów obszaru, dokumentacja fitograficzna20
A-P-3Analizy uwarunkowań zewnętrznych - analiza położenia obszaru w strukturze funkcjonalno przestrzennej miasta i w stosunku do jego układu przyrodniczego25
A-P-4Uwarunkowania wewnętrzne - analiza sposobu użytkowania i zagospodarowania obszaru objętego opracowaniem, inwentaryzaja urbanistyczna, studium zsobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych.32
A-P-5Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru w oparciu o przeprowadzone analizy.40
A-P-6Przygotowanie i prezentacja multmedialna6
A-P-7Studia nad literaturą przedmiotu i selekcja wybranych inspiracji.30
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
M-2Ćwiczenia projektowe realizowane w technice cyfrowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-V/3_W01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
AU_2A_W03, AU_2A_W01, AU_2A_W05C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-V/3_U01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
AU_2A_U08, AU_2A_U13, AU_2A_U14, AU_2A_U02, AU_2A_U03, AU_2A_U06, AU_2A_U12

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-V/3_K01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
AU_2A_K01, AU_2A_K05

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-V/3_W01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
2,0
3,0zna tylko wybiórczo podstawowe zasady i elementy kompozycji urbanistycznej. zna tylko wybrane uwarunkowania procesu projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-V/3_U01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
2,0
3,0potrafi określić problemy urbanistyczne bez ich hierarchizacji i interpretacji. prezentuje w sposób podstawowy swoją pracę projektową. korzysta z oprogramowania wspomagającego projektowanie na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-V/3_K01
umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
2,0
3,0potrafi w sposób podstawowy i wybiórczy stosować wyniki prac i badań w procesie projektowania zawodowego i uczestniczenia w kształtowaniu przestrzeni urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januchta-Szostak A, Architektura w symbiozie z wodą. Holenderskie impresje, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005
  2. Filipiak J., Sadowski J, Jeziora szczecińskie, Wydawnictwo Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1994
  3. Dreiseitl H, Waterscapes - Planning, Building and Designing with Water, Birkhaeuser, Basel, Berlin, Boston, 2001
  4. West N., Urban-waterfront developments: a geographic problem in search of a model, Elsevier Ltd., Kingston, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Celebrating Water for Life Advocacy Guide, World Health Organization and UN-Water, 2005
  2. Hamburgs Kreative – Das Verzeichnis 2005/06, NBVD Norman Beckmann Verlag & Design, Hamburg, 2006
  3. Kossak Egbert, Speicherstadt und HafenCity, Ellert & Richter Verlag, Hamburg, 2005
  4. Aktualizacja założeń gospodarki wodnej lewobrzeżnej części miasta Szczecina. Część II, NFOŚ, Szczecin, 1993
  5. Waterfront, http://www.well.com/user/pk/waterfront/yellow.html;, 2011
  6. leisure opportunities., www.leisureopportunities.co.uk/LOemail/wider_newsdetail.cfm?codeID=14179, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).27
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Wizja lokalna - szkicowa inwentaryzacja, identyfikacja głównych problemów obszaru, dokumentacja fitograficzna20
A-P-3Analizy uwarunkowań zewnętrznych - analiza położenia obszaru w strukturze funkcjonalno przestrzennej miasta i w stosunku do jego układu przyrodniczego25
A-P-4Uwarunkowania wewnętrzne - analiza sposobu użytkowania i zagospodarowania obszaru objętego opracowaniem, inwentaryzaja urbanistyczna, studium zsobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych.32
A-P-5Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego obszaru w oparciu o przeprowadzone analizy.40
A-P-6Przygotowanie i prezentacja multmedialna6
A-P-7Studia nad literaturą przedmiotu i selekcja wybranych inspiracji.30
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-V/3_W01umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
AU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
AU_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności definiowania struktury przestrzennej rekreacji i turystyki obszarów nadwodnych oraz koncepcji kształtowania urbanistyczno-architektonicznego wybranych elementów tej struktury w aspekcie kontekstu miejsca, ładu przestrzennego, funkcjonalności i jakości przestrzeni.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru struktury funkcjonalnej turystyki i rekreacji nadwodnej (z uwagą na elementy fizjonomiczne istniejącego krajobrazu i charakteru tożsamości lokalnej).
Metody nauczaniaM-1Seminaria problemowe, Dyskusja dydaktyczna związana z określoną problematyką kształtowania wybranych elementów struktury przestrzennej rekreacji i turystyki w obszarach nadwodnych. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa poprzedzona wizją lokalną w wybranych obszarach nadbrzeżnych. Analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych adekwatne do wubranego obszaru projektu Koncepcja zagospodarowania przestrzennego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie następuje poprzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujących opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, analizy planistyczne, opis koncepcji, oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne wybranego obszaru predestynowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej i turystycznej, oraz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną wybranego obszaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna tylko wybiórczo podstawowe zasady i elementy kompozycji urbanistycznej. zna tylko wybrane uwarunkowania procesu projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-V/3_U01umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U08potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miej-ską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe
AU_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U14projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznych
AU_2A_U02prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
AU_2A_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
AU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U12potrafi kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi określić problemy urbanistyczne bez ich hierarchizacji i interpretacji. prezentuje w sposób podstawowy swoją pracę projektową. korzysta z oprogramowania wspomagającego projektowanie na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-V/3_K01umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów projektowych w skali architektonicznej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu urbanistycznego; zdolność do świadomego korzystania z wartości zabudowy istniejącej; świadomość roli architekta / urbanisty w procesie kształtowania i przekształcania tkanki miejskiej w określonym kontekście przestrzennym; zdolność do samodzielnej prezentacji przyjętych założeń projektowych z umiejętnością uzasadnienia i obrony autorskiego dzieła w publicznej dyskusji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K05w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w sposób podstawowy i wybiórczy stosować wyniki prac i badań w procesie projektowania zawodowego i uczestniczenia w kształtowaniu przestrzeni urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0