Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia kultury plastycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia kultury plastycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury. |
W-2 | Prace projektowe inspirowane kierunkami sztuk plastycznych XX wieku. Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta umiejętności korzystania z wiedzy dotyczącej ewolucji idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem awangardy z XX/XXIw.) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce. 2. Celem przedmiotu jest przez studenta nabycie umiejętności analizowania i skorzystania dorobku kulturowego najwybitniejszych twórców sztuki oraz społeczności ludzkiej w zakresie sztuki. 3. Nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki najnowszej - wybrane zagadnienia 2. Wybor tematów projektowych i lista 50 TEMATÓW ESEJÓW DO OPRACOWANIA TEMATY PROJEKTOWE: 1. Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych. Sposób prezentacji projektu w formie graficznej i opisowej (wydruk na formacie 50X70 NA PIANCE) lub w formie zapisu video; 2. Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna – format 50X70 NA PIANCE. 3. Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp. Forma prezentacji: graficzna – format 50x70 na piance z sysntetycznym opisem ideowym. | 1 |
T-P-2 | 3 3.1. Przegląd sztuki przełomu XX/XXI w. - wybrane zagadnienia ze sztuki ziemi i sztuki ulicy. 3.2. Przegląd sztuki najnowszej przełomu XX/XXI w.: performens, happyning, instalacje itp. 3 | 1 |
T-P-3 | 4 4.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu. 3 | 1 |
3 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm | 1 |
T-P-2 | 2.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu. | 10 |
T-P-3 | TEMATY PROJEKTOWE - do wyboru: Zadanie 1. KONSTRUKTYWIZM. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną Architektonów– kompozycji przestrzennych składających się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonaj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji projektu dowolny: makieta, makieta wirtualna, szkic odręczny. Zadanie 2. NEOPLASTYCYZM. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaproponuj dla powstałej w ten sposób formy funkcję architektoniczną. W swojej rozwijanej do końca życia teorii Mondrian stworzył język malarstwa przedstawiającego (na wysokim poziomie abstrakcji) dualistyczną strukturę rzeczywistości, w której przeciwieństwa porządkowane są w układzie pion-poziom. Język ten składał się z kolorów podstawowych odpowiadających materii (czerwony, niebieski, żółty), nie-kolorów odpowiadających przestrzeni (biały, szary, czarny), oraz elementów porządkujących - linii pionowej i poziomej. Nie bez powodu w myśleniu Mondriana można dopatrywać się i Platona i Hegla. Sposób prezentacji projektu w formie szkiców, lub prezentacji multimedialnej. Zadanie 3. SURREALIZM. Transformacja przestrzeni miejskiej w duchu nadrealizmu. Fotomontaż. Zadanie 4. POP-ART. Opisz i przedstaw ilustracyjnie wybrane dzieło z nurtu. Zadanie 5. OPTICAL- ART: Wykonaj kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Zaproponuj sposób wykorzystania kompozycji we wnętrzu architektonicznym. Sposób prezentacji projektu w formie dowolnej. Zadanie 6. MINIMALIZM lub KONCEPTUALIZM: Przedstaw koncepcję architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Forma prezentacji: graficzna lub opisowa. Zadanie 4. | 3 |
T-P-4 | 4.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu. | 3 |
T-P-5 | Podsumowanie przedmiotu i zaliczenia. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-P-2 | Praca własna | 21 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | modelowanie przestrzenne w 3D | 31 |
A-P-3 | fotomontaż | 10 |
A-P-4 | esej | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2 |
AU_2A_CN2-VII/34_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | AU_2A_W16 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-2 |
AU_2A_CN2-VII/34_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki |
3,0 | student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy | |
3,5 | student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę | |
4,0 | student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia | |
AU_2A_CN2-VII/34_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury |
3,0 | student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
3,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
4,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
5,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej |
3,0 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej | |
3,5 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,5 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
5,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CN2-VII/34_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności | |
4,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy, | |
AU_2A_CN2-VII/34_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego |
3,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy | |
4,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować | |
4,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę | |
5,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
- Michał Ałpałow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
- Przemysław Trzeciak, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 2005, tom 8-13
- Silvestra Bioletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Historia sztuki, Świat ksiażki, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia piękna, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009