Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - rewaloryzacja/wnętrza -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne - rewaloryzacja/wnętrza -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
projektyP2 27 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie stopnia inżyniera architekta.
W-2Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych.27
27
wykłady
T-W-1Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Zakres ćwiczeń: Analiza historyczno-urbanistyczna zespołu zabudowy historycznej z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych i użytkowania współczesnego. Określenie wytycznych konserwatorskich.27
A-P-2praca indywidualna63
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca indywidualna21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne.
M-2wykład informacyjny
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-II/2_W01
Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_W08, AU_2A_W09, AU_2A_W15C-1T-W-1M-2, M-3S-3, S-1
AU_2A_CN2-II/2_W02
Zrozumienie złozonosci zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejetnosc zebrania niezbednego materiału wyjsciowy do podjecia działan rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejetnosc opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji.
AU_2A_W03, AU_2A_W07, AU_2A_W10, AU_2A_W04, AU_2A_W05, AU_2A_W06, AU_2A_W09, AU_2A_W18C-1T-W-1M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-II/2_U01
Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_U13, AU_2A_U02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CN2-II/2_K01
Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym.
AU_2A_K01, AU_2A_K02C-1T-P-1M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-II/2_W01
Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CN2-II/2_W02
Zrozumienie złozonosci zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejetnosc zebrania niezbednego materiału wyjsciowy do podjecia działan rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejetnosc opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-II/2_U01
Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student wykonał opracowanie analityczne oraz projekt końcowy będące podstawą zaliczenia przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CN2-II/2_K01
Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym.
2,0
3,0Student rozumie wagę poszanowania dla zastanego krajobrazu kulturowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji., Warszawa, 2003
  2. Jałowiecki B., Szczepański S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002
  3. Kozińska B., Rozwój przestrzenny Szczecina od pocz. XIX w. do II wojny światowej, SHS, Szczecin, 2002
  4. Fiuk P., Transformacja zespołów staromiejskich w Polsce po 1989 roku, na wybranych przykładach., Aspekty, Szczecin, 2008
  5. Lorens P., Paszkowski Z., Pęchorzewski D., Kształtowanie przestrzeni kwartału 21 w Szczecinie na tle doświadczeń europejskich i północnoamerykańskich, Szczecin, 2009
  6. Wołoszyn M., Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych., Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  7. Samorząd w ochronie zespołów staromiejskich. Doświadczenia, problemy, perspektywy., Lublin, 2004
  8. Sitte C., Der Staedtebau, Wiedeń, 1922
  9. pod red. J. Bogdanowskiego, Miasto historyczne w dialogu ze współczesnością, WAPG, Gdańsk, 2002
  10. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni śródmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich., Walkowska Wydawnictwo, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dostosowana do tematyki projektu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych.27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Zakres ćwiczeń: Analiza historyczno-urbanistyczna zespołu zabudowy historycznej z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych i użytkowania współczesnego. Określenie wytycznych konserwatorskich.27
A-P-2praca indywidualna63
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca indywidualna21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-II/2_W01Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W08zna teorię konserwacji i rewitalizacji, oraz wynikające z nich zasady i metody pracy przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz projektowania w środowisku zabytkowym
AU_2A_W09rozumie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali
AU_2A_W15zna obszary oddziaływania projektowania i planowa-nia na społeczeństwo i jakość życia jednostek (per-cepcja, ergonomia, potrzeby niepełnosprawnych)
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch.
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2)
S-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-II/2_W02Zrozumienie złozonosci zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejetnosc zebrania niezbednego materiału wyjsciowy do podjecia działan rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejetnosc opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
AU_2A_W07posiada szeroki obraz ewolucji architektury i urbanistyki europejskiej wzbogacony o przykłady światowe
AU_2A_W10w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykony-wania zadań projektowych i planistycznych zna obo-wiązujący system planowania w Polsce, jego uwa-runkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego
AU_2A_W04posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
AU_2A_W05zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej
AU_2A_W06w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka)
AU_2A_W09rozumie ideę krajobrazu kulturowego, zna specyfikę odmienności regionalnych w makro i mikro skali
AU_2A_W18zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej i warsztatowej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2)
S-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-II/2_U01Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U02prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje)
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch.
T-P-1Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2)
S-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonał opracowanie analityczne oraz projekt końcowy będące podstawą zaliczenia przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CN2-II/2_K01Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską.
Treści programoweT-P-1Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2)
S-2Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie wagę poszanowania dla zastanego krajobrazu kulturowego.
3,5
4,0
4,5
5,0