Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne podstawowe-3A:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne podstawowe-3A | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasad kompozycji architektonicznej i urbanistycznej, zasad kształtowania formy, posługiwanie się narzędziami wspomagającymi projektowanie (CAD, techniki składu komputerowego i grafiki komputerowej), znajomość zasad konstruowania obiektów i możliwych technologii wznoszenia budynków (materiały budowlane, technologie i systemy konstrukcyjne), rozeznanie wśród kluczowych realizacji architektury współczesnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi, | 8 |
T-P-2 | KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego | 20 |
T-P-3 | ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu | 8 |
T-P-4 | III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy) | 24 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna | 14 |
T-W-2 | egzamin pisemny | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-P-2 | Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja | 92 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_W01 Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych | AU_1A_W02, AU_1A_W03, AU_1A_W08, AU_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_U01 Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej | AU_1A_U07, AU_1A_U11, AU_1A_U12 | — | — | C-1 | T-P-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_K01 Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku | AU_1A_K02, AU_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_W01 Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych | 2,0 | |
3,0 | Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_U01 Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej | 2,0 | |
3,0 | Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII/3A_K01 Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku | 2,0 | |
3,0 | Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
- Daniels K., Low-Tech, Light-Tech, High-Tech. Building in the Information Age, Birkhäuser Publishers
- Ferré A., Sakamoto T. i inni, Verb Matters, ACTAR
- Schmitz-Gunther T., Living Spaces. Ecological Building and Design, Konemann
- Benyus J.M., Biomimicry. Innovation Inspired by Nature, Harper Perennial
Literatura dodatkowa
- Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo SIC
- Berger J., Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy Rebis
- Maas W., van Rijs J., Koek R., FARMAX. Excursion on Density. MVRDV, 010 Publishers
- Zumthor P., Myślenie architekturą, , Karakter
- Korbel J.A., Architektura żywa, Arkady