Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizyki, matematyki i chemii na poziomie kształcenia szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość najczęściej stosowanych oraz nowoczesnych materiałów i wyrobów budowlanych
C-2Umiejętność analizowania cech technicznych w celu prawidłowego doboru materiałów i wyrobów budowlanych do kształtowania elementów i przegród budowlanych
C-3Umiejętność oceny wyników badań w odniesieniu do wymagań normowych na podstawie wybranych badań materiałów i wyrobów budowlanych
C-4Rozumienie potrzeby ciągłej nauki, poznawania nowoczesnych technologii i materiałów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin pracy w laboratorium. Omówienie wybranych cech technicznych materiałów budowlanych2
T-L-2Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (pomiar gęstości objętościowej metodą bezpośrednią i pośrednią)2
T-L-3Szkło budowlane bezpieczne. Prezentacja badań polowych szkła bezpiecznego2
T-L-4Podstawowe badania drewna konstrukcyjnego. Materiały drewnopochodne - praca z eksponatami2
T-L-5Ceramika budowlanna - praca z eksponatami, określenie klasy wytrzymałości na ściskanie cegły budowlanej2
T-L-6Wybrane badania spoiw mineralnych i kruszyw4
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja materiałów i wyrobów budowlanych. Normy, Aprobaty Techniczne, Certyfikaty1
T-W-2Cechy techniczne materiałów budowlanych2
T-W-3Szkło budowlane1
T-W-4Drewno i materiały drewnopochodne1
T-W-5Ceramika budowlana2
T-W-6Materiały i wyroby kamienne, kruszywa2
T-W-7Spoiwa mineralne. Zaczyny i zaprawy budowlane. Betony3
T-W-8Tworzywa sztuczne, materiały wykończeniowe1
T-W-9Termoizolacje i hydroizolacje1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-L-5Przygotowanie do prac kontrolnych15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_W01
Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane.
AU_1A_W03, AU_1A_W23C-1T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_U01
Korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Ma umiejętność samokształcenia się.
AU_1A_U25C-3, C-2, C-4T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_K01
Ma świadomość potrzeby permanentnej nauki i potrafi ją organizować
C-4T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_W01
Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane.
2,0Student nie przyswaja wiedzy z danego zakresu
3,0Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_U01
Korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0Student nie potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Nie posiada umiejętności samokształcenia się.
3,0Student potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Ma umiejętność samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-VIII/1_K01
Ma świadomość potrzeby permanentnej nauki i potrafi ją organizować
2,0Nie ma świadomości potrzeby permanentnej nauki i nie potrafi jej organizować
3,0Ma świadomość permanentnej nauki i potrafi ją organizować
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Prof. dr hab. inz. Bogusława Stefańczyka, Budownictwo ogólne. T1. Materiały i wyroby budowlane, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Szymański E., Materiały Budowlane, WSIP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2003
  3. Gantner E., Wrońska Z., Wędrychowski W., Nicewicz S., Materiały budowlane z technologią betonu. Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Miesięcznik "Materiały Budowlane"
  2. Miesięcznik "Izolacje"
  3. PKN, ITB, Normy, Aprobaty

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin pracy w laboratorium. Omówienie wybranych cech technicznych materiałów budowlanych2
T-L-2Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (pomiar gęstości objętościowej metodą bezpośrednią i pośrednią)2
T-L-3Szkło budowlane bezpieczne. Prezentacja badań polowych szkła bezpiecznego2
T-L-4Podstawowe badania drewna konstrukcyjnego. Materiały drewnopochodne - praca z eksponatami2
T-L-5Ceramika budowlanna - praca z eksponatami, określenie klasy wytrzymałości na ściskanie cegły budowlanej2
T-L-6Wybrane badania spoiw mineralnych i kruszyw4
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja materiałów i wyrobów budowlanych. Normy, Aprobaty Techniczne, Certyfikaty1
T-W-2Cechy techniczne materiałów budowlanych2
T-W-3Szkło budowlane1
T-W-4Drewno i materiały drewnopochodne1
T-W-5Ceramika budowlana2
T-W-6Materiały i wyroby kamienne, kruszywa2
T-W-7Spoiwa mineralne. Zaczyny i zaprawy budowlane. Betony3
T-W-8Tworzywa sztuczne, materiały wykończeniowe1
T-W-9Termoizolacje i hydroizolacje1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-L-5Przygotowanie do prac kontrolnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VIII/1_W01Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
AU_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Cel przedmiotuC-1Znajomość najczęściej stosowanych oraz nowoczesnych materiałów i wyrobów budowlanych
Treści programoweT-W-10Zaliczenie wykładów
T-W-6Materiały i wyroby kamienne, kruszywa
T-W-2Cechy techniczne materiałów budowlanych
T-W-9Termoizolacje i hydroizolacje
T-W-3Szkło budowlane
T-W-4Drewno i materiały drewnopochodne
T-W-5Ceramika budowlana
T-W-8Tworzywa sztuczne, materiały wykończeniowe
T-W-1Klasyfikacja materiałów i wyrobów budowlanych. Normy, Aprobaty Techniczne, Certyfikaty
T-W-7Spoiwa mineralne. Zaczyny i zaprawy budowlane. Betony
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswaja wiedzy z danego zakresu
3,0Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane, ich właściwości, podstawy technologii ich wytwarzania oraz właściwości wykonanych z nich przegród. W podstawowym zakresie zna nowoczesne materiały i wyroby budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VIII/1_U01Korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd. Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność oceny wyników badań w odniesieniu do wymagań normowych na podstawie wybranych badań materiałów i wyrobów budowlanych
C-2Umiejętność analizowania cech technicznych w celu prawidłowego doboru materiałów i wyrobów budowlanych do kształtowania elementów i przegród budowlanych
C-4Rozumienie potrzeby ciągłej nauki, poznawania nowoczesnych technologii i materiałów budowlanych
Treści programoweT-L-5Ceramika budowlanna - praca z eksponatami, określenie klasy wytrzymałości na ściskanie cegły budowlanej
T-L-3Szkło budowlane bezpieczne. Prezentacja badań polowych szkła bezpiecznego
T-L-1Regulamin pracy w laboratorium. Omówienie wybranych cech technicznych materiałów budowlanych
T-L-6Wybrane badania spoiw mineralnych i kruszyw
T-L-2Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (pomiar gęstości objętościowej metodą bezpośrednią i pośrednią)
T-L-4Podstawowe badania drewna konstrukcyjnego. Materiały drewnopochodne - praca z eksponatami
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Nie posiada umiejętności samokształcenia się.
3,0Student potrafi korzystając z różnego rodzaju informacji technicznych dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomosci charakterystycznych własciwości. Ma umiejętność samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-VIII/1_K01Ma świadomość potrzeby permanentnej nauki i potrafi ją organizować
Cel przedmiotuC-4Rozumienie potrzeby ciągłej nauki, poznawania nowoczesnych technologii i materiałów budowlanych
Treści programoweT-L-5Ceramika budowlanna - praca z eksponatami, określenie klasy wytrzymałości na ściskanie cegły budowlanej
T-L-3Szkło budowlane bezpieczne. Prezentacja badań polowych szkła bezpiecznego
T-L-1Regulamin pracy w laboratorium. Omówienie wybranych cech technicznych materiałów budowlanych
T-L-6Wybrane badania spoiw mineralnych i kruszyw
T-L-2Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (pomiar gęstości objętościowej metodą bezpośrednią i pośrednią)
T-L-4Podstawowe badania drewna konstrukcyjnego. Materiały drewnopochodne - praca z eksponatami
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby permanentnej nauki i nie potrafi jej organizować
3,0Ma świadomość permanentnej nauki i potrafi ją organizować
3,5
4,0
4,5
5,0