Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AU_1A_CS1-XII/7_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować podstawowe opinie dotyczące aspektów prawnych prowadzonej działalności projektowej i korzystać przy tym z różnego rodzaju baz danych analogowych i elektornicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_1A_U25 | ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd. Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do działalności architektonicznej i budowlanej. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wynikąć w procesie inwestycyjnym. Kształtowanie postawy moralnej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i zbudowane. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działaność w zakresie architektury i urabnistyki oraz budownictwa. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Wykład 1 – Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Ustawa zasadnicza (rozdział I Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej).
Wykład 2 – Konstytucja RP (rozdziały II i III). Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela. Prawa ekonomiczne, kulturalne, polityczne i socjalne. Środki ochrony wolności i praw. Źródła prawa. Zgromadzenie Narodowe. Referenda.
Wykład 3 – Konstytucja RP (rozdziały VII, VIII, XI). Samorząd terytorialny. Sądy i trybunały (Trybunał Konstytucyjny, Stanu). Stany nadzwyczajne w Polsce.
Wykład 4 – Kodeks Postępowania Administracyjnego. Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów.
Wykład 5 – KPA. Postępowanie (dział II). Wszczęcie postępowania, właściwość miejscowa i rzeczowa. Udostępnienie akt. Dowody. Odmowa złożenia zeznań. Rozprawa. Zawieszenie postępowania. Decyzje. Zasada pisemności.
Wykład 6 – KPA. Postępowanie (dział II i VII) – ciąg dalszy. Ugoda. Wydawanie postanowień. Odwołania – prawo do odwołania, wymogi formalne, organy odwoławcze. Wznowienie postępowania – powody i wyjątki. Uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności oraz wygaśniecie decyzji. Wydawanie zaświadczeń.
Wykład 7 – Prawo budowlane. Zakres przedmiotowy i wyłączenia zastosowania ustawy. Słownik pojęć (rozdział 1). Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie – uprawnienia budowlane, specjalności, rzeczoznawstwo (rozdz. 2). Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego (rozdz. 3). Podstawowe obowiązki i prawa projektanta.
Wykład 8 – Prawo budowlane – c.d. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych (rozdz. 4). Postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę wyłączenia, zgłoszenia. Wymogi w zakresie projektu budowlanego. Wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę. Budowa i oddanie do użytku obiektu budowlanego – prace przygotowawcze, rozpoczęcie (rozdz. 5).
Wykład 9 – Prawo budowlane – c.d. Samowola budowlana. Wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych. Przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego. Utrzymanie obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji (rozdz. 6). Katastrofa budowlana (rozdz. 7). Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego (rozdz. 8).
Wykład 10 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 26.06.2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 108, poz. 953; zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 198, poz. 2042). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 03.07.2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Nr 120, poz. 1133).
Wykład 11 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z dn. 15.06. 2002 r.). Przepisy ogólne. Zabudowa i zagospodarowanie działki budowlanej. Miejsca postojowe dla samochodów osobowych, zieleń i urządzenia rekreacyjne, ogrodzenia. Oświetlenie i nasłonecznienie. Schody i pochylnie. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi i higieniczno-sanitarne. Wewnętrzne urządzenia do usuwania odpadów stałych.
Wykład 12 – Rozporządzenie Min. Infrastr. (Dz. U. z dn. 15.06. 2002 r.) – c.d. Przewody kominowe, wentylacja i klimatyzacja. Urządzenia dźwigowe. Bezpieczeństwo pożarowe – strefy ZL, odporność pożarowa budynków, nośność ogniowa, dogi ewakuacyjne. Bezpieczeństwo użytkowania. Wymagania izolacyjności cieplnej i inne wymagania związane z oszczędnością energii.
Wykład 13 – Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 15.01.1999 r. w sprawie określenia szczegółowych wymagań w zakresie przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego, ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego lub medycznego oraz warunków, jakim powinny odpowiadać drogi pożarowe (Dz. U. Nr 7, poz. 64). Prawo wodne – ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 2019). Przepisy ogólne. Prawo własności wód. Korzystanie z wód (dział II). Pozwolenie wodno-prawne. Kodeks Cywilny. Umowa o roboty budowlane. Kodeks Karny. Przestępstwa przeciwko środowisku.
Wykład 14 – Kodeks pracy. Ustawa z dn. 26.06.1974 r. (Dz. U. z 2007 r. nr 181, poz. 1288) – elementy. Przepisy ogólne. Zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę. Zatrudnianie pracowników w formie telepracy. Praca w porze nocnej, niedziele i święta. Urlopy. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem.
Wykład 15 – Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. |
---|
Metody nauczania | M-1 | Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Prawa Budowlanego, Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej. |
---|
M-2 | W trakcie ćwiczeń przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Prawa Budowlanego i Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Pozostałe zaś zostały sformułowane na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Pracy, Kodeksu Karnego, Prawa wodnego i Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować zagadnienia ogólne dotyczace Konstytucji RP, a w szczegóności Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Prawa Budowlanego. Powinien umieć przede wszystkim posługiwać się aktami prawnymi z zakresu architektury i budownictwa w ten sposób, że potrafi wyszukać właściwy zapis i odpowiednio go zinterpretować. Powinien posiadać zdolność powiązania aktów prawnych pod względem meritum zapisu, np. ustawy i aktu wykonawczego (rozporządzenia). Podstawą uzyskania oceny jest test pisemny. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |