Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Zintegrowane Projektowanie Architektoniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane Projektowanie Architektoniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W-1: podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowa wiedza o materiałach |
W-2 | W-2: podstawowa wiedza o teorii architektury, znajomość podstaw psychologicznych architektury, wiedza o pierwiastkach antropologicznych w architekturze |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności integracji różnych dyscyplin na polu architektury i ich transpozycji w projekcie. |
C-2 | C-2: Zrozumienie sposobu funkcjonowania systemów złożonych i właściwej interakcji z nimi obiektów architektonicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć. | 2 |
T-P-2 | Obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – integracja aspektów humanistycznych, integracja aspektów technicznych, integracja aspektów gospodarczych (i ekonomicznych). | 2 |
T-P-3 | Określenie niezbędnego pola interdyscyplinarnego dla projektu. Formułowanie programu oraz zakresów rozstrzygnięć pozaarchitektonicznych wpływających na rozwiązania architektoniczne. | 2 |
T-P-4 | Ustalenie celów i systemu kryterialnego do samooceny projektu. Ustalenie zakresu działań projektowych definiujących zagadnienia – obsługi terenu, obsługi użytkowników, wyposażenia technicznego, wymogów technicznych determinujących parametry projektowanego obiektu, itp. | 2 |
T-P-5 | Integracja problematyki instalacyjnej i konstrukcyjnej – materializacja w formie architektonicznej. Ostateczne określenie zakresu projektu. | 2 |
T-P-6 | Przegląd sprawozdawczy (tzw. przegląd połówkowy) z samooceną projektu (na aktualnym etapie). | 2 |
T-P-7 | Konstrukcja a bryła, instalacje i technika a detal architektoniczny. Dostosowywanie rozwiązań formalnych. | 2 |
T-P-8 | Działania interdyscyplinarne, działania w ramach technologii obiektowej. | 2 |
T-P-9 | Opracowanie wymaganych rozwiązań (systemowo) niearchitektonicznych – struktura, instalacje, itp. | 2 |
T-P-10 | Konsultacje – opracowywanie rozwiązań indywidualnych. | 2 |
T-P-11 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. | 2 |
T-P-12 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Plan prezentacji finalnego rozwiązania. | 2 |
T-P-13 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Detale prezentacji projektu. | 2 |
T-P-14 | Złożenie gotowego projektu i przygotowywanie prezentacji. | 2 |
T-P-15 | Końcowa prezentacja projektu – projekt koncepcyjny, projekt techniczny, prezentacja multimedialna. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problem integracji w architekturze. Czasoprzestrzeń architektury. | 1 |
T-W-2 | Obecność instalacji i skutki wywoływane w obiektach architektonicznych – część 1. | 1 |
T-W-3 | Obecność instalacji i skutki wywoływane w obiektach architektonicznych – część 2. | 1 |
T-W-4 | Projektowanie – synergia pozyskiwania informacji i generowania wiedzy profesjonalnej. Rozpoznawanie problematyki dyscyplin pokrewnych – część 1. | 1 |
T-W-5 | Projektowanie – synergia pozyskiwania informacji i generowania wiedzy profesjonalnej. Rozpoznawanie problematyki dyscyplin pokrewnych – część 2. | 1 |
T-W-6 | Zakres zadań specjalistycznych i ich integracja w projekcie architektonicznym. | 1 |
T-W-7 | Innowacja w architekturze jako pochodna działań motywowanych ekonomicznie. | 1 |
T-W-8 | Nauki ścisłe a projektowanie architektoniczne. Struktura, materiał, filozofia architektury. | 1 |
T-W-9 | Aplikacja koncepcji zrównoważonego gospodarowania zasobami w obiekcie oraz w projekcie. | 1 |
T-W-10 | Analityka w procesie projektowym. Rozumowe kształtowanie podłoża decyzyjnego w architekturze. | 1 |
T-W-11 | Środowisko a architektura – przegląd warsztatu architektonicznego w odniesieniu do wskazanej relacji. | 1 |
T-W-12 | Dyskusja publiczna – problemy integracji a architektura (udział studentów). | 1 |
T-W-13 | Studia przypadków – obce środowiska kulturowe, obce środowiska geograficzne (klimatyczne). | 1 |
T-W-14 | Studia przypadków – architektura jako odpowiedź na niebezpieczeństwa. | 1 |
T-W-15 | Podsumowanie – synteza wiedzy z semestru. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Konsultacje na temat lokalizacji, rozpoznanie kryteriów oceny projektu (dyscyplinarnej) – ustalenie programu zajęć mogącego modyfikować poniższe | 4 |
A-P-2 | Analizy studiów przypadków, analizy typologiczne, rozpoznanie technologii obiektowych | 5 |
A-P-3 | Rozpracowanie kontekstu przestrzennego, architektonicznej odpowiedzi na relacje z otoczeniem, parametryczna analiza zagadnienia projektowego | 3 |
A-P-4 | Kompilacja programu funkcjonalnego, szkice projektowe, szkice wariantowe, model roboczy | 3 |
A-P-5 | Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback | 3 |
A-P-6 | Zatwierdzenie modelu roboczego i podjęcie działań projektowych – dokumentacji projektu koncepcyjnego oraz makiety | 3 |
A-P-7 | Projektowanie wariantowe, analizy nasycenia technologicznego, funkcja a program, ostateczne zatwierdzenie układu funkcjonalnego | 3 |
A-P-8 | Ostateczne określenie oddziaływania środowiskowego obiektu | 3 |
A-P-9 | Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy | 8 |
A-P-10 | Ostateczne zdefiniowanie rozwiązań technologicznych dotyczących układu wnętrz | 5 |
A-P-11 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 4 |
A-P-12 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 4 |
A-P-13 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa oraz prezentacja multimedialna | 4 |
A-P-14 | Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena | 4 |
A-P-15 | Przegląd i wystawienie ocen | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-2 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-3 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-4 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-5 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-6 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-7 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-8 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-9 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-10 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-11 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-12 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-13 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-14 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-15 | uczestniczenie w wykładzie | 1 |
A-W-16 | praca własna w domu – poszerzanie informacji zdobytych na wykładzie | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład) |
M-2 | Ćwiczenia M-2 Metody ćwiczeniowo-praktyczne: obserwacja w terenie, projekt |
M-3 | Ćwiczenia M-3 Metody eksponujące: pokaz (przegląd połówkowy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_W01 W1: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji różnych dyscyplin na polu architektury. | AU_1A_W01, AU_1A_W05, AU_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_CS1-VII/7_W02 W2: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji zagadnień technicznych, budowlanych i instalacyjnych wpływających bezpośrednio na projektowanie architektoniczne. | AU_1A_W01, AU_1A_W03, AU_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_CS1-VII/7_W03 W3: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji zagadnień technologicznych wpływających bezpośrednio na projektowanie architektoniczne. | AU_1A_W01, AU_1A_W03, AU_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_U01 U1: Umiejętność integracji różnych dyscyplin na polu architektury i ich transpozycji w projekcie. | AU_1A_U04, AU_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AU_1A_CS1-VII/7_U02 U2: Umiejętność integracji różnych rozwiązań technicznych i technologicznych na polu architektury. | AU_1A_U04, AU_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_K01 KS1: Zdolność do syntezy i komunikatywnego przedstawienia idei projektowej na forum publicznym. | AU_1A_K01, AU_1A_K03, AU_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-P-6, T-P-14, T-P-15 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_W01 W1: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji różnych dyscyplin na polu architektury. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-VII/7_W02 W2: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji zagadnień technicznych, budowlanych i instalacyjnych wpływających bezpośrednio na projektowanie architektoniczne. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-VII/7_W03 W3: Uzyskanie wiedzy o sposobach integracji zagadnień technologicznych wpływających bezpośrednio na projektowanie architektoniczne. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_U01 U1: Umiejętność integracji różnych dyscyplin na polu architektury i ich transpozycji w projekcie. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1-VII/7_U02 U2: Umiejętność integracji różnych rozwiązań technicznych i technologicznych na polu architektury. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-VII/7_K01 KS1: Zdolność do syntezy i komunikatywnego przedstawienia idei projektowej na forum publicznym. | 2,0 | |
3,0 | realizacja minimalnego zakresu ćwiczenia lub ćwiczeń projektowych, realizacja efektów kształcenia U1 i U2 oraz zastosowanie wiedzy dowodzącej osiągnięcia efektów kształcenia W1, W2 i W3 w wymiarze podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alexander, C., New Concepts in Complexity Theory. Arising from the Studies in the Field of Architecture, Cardiff, 2003, pp. 23
- Barełkowski, R., Zagadnienia złożone w projektowaniu architektonicznym, 2017, przygotowane do druku
- Dorosiński, W., Gasparski, W. and Wrona, S., Zarys metodyki projektowania, Arkady, Warszawa, 2011
- Dunin-Woyseth, H. and Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions: An Introduction, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001, in H. Dunin-Woyseth and J. Michl (eds.), Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions, The Oslo Millenium Reader, pp. 1-20.
- Gasparski, W., O metodologii badań i projektowania systemowego, PWN, Warszawa, 1974, Materialy II Konferencji Metodologii Projektowania
- Rzevski, G. and Skobelev, P., Managing Complexity, WIT Press, Southampton & Boston, 2014
- Schön, D., The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Basic Books, New York, 1984
Literatura dodatkowa
- Anderson, N. M., Public Interest Design: Expanding Architecture and Design through Process and Impact Public, Hybrid, Evolving, and Integrative Career Paths, 2014, in A Journal of Imagining America, Vol. 2, Issue (2014), pp. 23
- Barelkowski, R., Meta-design versus self-contained design, Welsh School of Architecture in Cardiff, Cardiff, 2007, in A. Dutoit, J. Odgers, A. Sharr (eds.), Quality, pp. 23
- Barelkowski, R., Towards comprehensive architectural design – Meta-Design, Escuela Tecnica Superior de Arquitectura de Madrid ETSAM/UPM, Madrid, 2007, in J. M. Hernandez Leon (ed.), Paisaje Cultural Cultural Landscape, EURAU 2008, Universidad Politecnica de Madrid, pp. 76-79
- Barełkowski, R., Verbal Thinking in the Design Process. Internal and External Communication of Architectural Creation, Common Ground Publishing, Chicago, 2010, in Design Principles and Practices: An International Journal, Vol. 4, Issue 5, p. 127-138.
- Barelkowski, R., Towards the Autonomy of Urban Management: Simple System as a Solution for Complex Urban Environment, 2016, in International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, Vol. 11, No 4, p. 543-552.
- Nilsson, F., Making, Thinking, Knowing Architecture. Notes on Architecture as a Making Discipline and Material Practice, Arkitektskolens Forlag, 2013, in J. Dehs, M. W. Esbensen and C. P. Pedersen (eds.), When Architects and Designers Write/Draw/Build?, p. 126-147.
- Picon, A., Continuity, complexity and emergence: what is the real for digital designers?, 2010, Perspecta, No. 42, 147-157.
- McCall, R. and Burge, J., Untangling Wicked Problems, 2016, in Information Knowledge Systems Management, May 2016, Vol. 30, Issue 2, 200–210.
- Ponziani, F. A., Tinaburri, A. and Angelino, M., Emerging Patterns in Crowd Streams and the Aid of ABM for Egress Management, 2016, in International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, Vol. 11, No 4, 543-552.