Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i konserwacja zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie
projektyP7 45 5,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka.
W-2Umiejętnosć projektowania w programach CAD.
W-3Umiejętność projektowania wnętrz.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania1
45
wykłady
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-2Przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu105
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.15
A-W-2Przygotowanie konspektu z treści wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-4Prezentacje publiczne opracowań projektowych.
M-5Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
AU_1A_W18, AU_1A_W19C-2, C-1T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
AU_1A_U08, AU_1A_U24C-3T-W-1, T-P-2, T-P-1M-5, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_1A_K05, AU_1A_K07C-3T-P-1M-4, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
  2. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
  3. Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
  4. Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  5. Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
  6. Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
  7. Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  8. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
  9. Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  10. Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  11. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  12. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
  13. OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
  14. Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
  15. Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
  16. Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
  17. Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
  18. Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
  19. Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-2Przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu105
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.15
A-W-2Przygotowanie konspektu z treści wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_W01Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W18zna w podstawowym zakresie zasady i metody pracy przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz teorię projektowania w środowisku historycznym
AU_1A_W19zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
Treści programoweT-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-2Analityczna praca własna studentów.
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U08umie harmonijnie zestawiać kolory i zastosować te zestawienia w zadaniu projektowym, potrafi wykonać projekt kolorystyki, także historycznej
AU_1A_U24potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, także powykonawczą oraz inwentaryzację
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.
T-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-5Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań
M-3Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-2Analityczna praca własna studentów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
AU_1A_K07działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-4Prezentacje publiczne opracowań projektowych.
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0