Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia kultury plastycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia kultury plastycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w problematykę zajęć. | 2 |
T-P-2 | Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych. | 9 |
T-P-3 | Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną. | 3 |
T-P-4 | Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp. | 12 |
T-P-5 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 4 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do zagadnień kultury plastycznej. | 1 |
T-P-2 | Początek sztuki - Prehistoria. Sztuka paleolitu, neolitu i epoki brązu. teoria sztuki pierwotnej, teoria transu. | 1 |
T-P-3 | Sztuka starożytnego Egiptu - Rzeźba, malarstwo, pojecie kanonu w sztuce egipskiej. | 1 |
T-P-4 | Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu - Rzeźba, malarstwo w starożytnej Grecji, Sztuka Etrusków,Rzeźba, malarstwo w Starożytnym Rzymie. | 1 |
T-P-5 | Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w. - Warunki rozwoju sztuki Chrześcijańska sztuka obszaru cesarstwa rzymskiego. | 1 |
T-P-6 | Sztuka okresu średniowiecza. Sztuka bizantyjska. - Sztuka Islamu Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Sztuka bizantyjska | 1 |
T-P-7 | Sztuka przedromańska i romańska. - Sztuka przedromańska VIII – Xw. Sztuka romańska X-XIII w. | 1 |
T-P-8 | Gotyk - Sztuka gotycka XII – XV w.,Rzeźba, malarstwo gotyckie, gotyk w Polsce. | 1 |
T-P-9 | Wokół renesansu. - Zagadnienia rzeźby renesansowej -typowe dzieło, wybitni przedstawiciele rzeźby włoskiej. Zagadnienia malarstwa renesansowego. - typowe dzieło, współzależność techniki i formy artystycznej, wybitni artyści malarstwa włoskiego. | 1 |
T-P-10 | Wokół baroku. - Rzeźba stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Malarstwo stylu barokowego i jego najwybitniejsi artyści. Sztuka baroku w Polsce. 11. Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-11 | Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-12 | Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII w. do XIX w. - Warunki rozwoju sztuki. Sztuka klasyczna i romantyczna Europie. Sztuka klasyczna i romantyczna w Polsce. | 1 |
T-P-13 | Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia: Fowizm, Ekspresjonizm, Kubizm | 1 |
T-P-14 | Sztuka przełomu wieków - wybrane zagadnienia:Futuryzm, Abstrakcjonizm | 1 |
T-P-15 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć, praca samodzielna. | 30 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej. | 15 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-14, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-15, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_CS2-VII/23_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | AU_2A_W16 | — | — | C-1 | T-P-14, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-15, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-P-14, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-15, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-14, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-15, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_CS2-VII/23_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-14, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-15, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_W01 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki |
3,0 | student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy | |
3,5 | student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę | |
4,0 | student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia | |
AU_2A_CS2-VII/23_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury |
3,0 | student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
3,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
4,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
5,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej |
3,0 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej | |
3,5 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,5 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
5,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VII/23_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności | |
4,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy, | |
AU_2A_CS2-VII/23_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego |
3,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy | |
4,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować | |
4,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę | |
5,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
- Michał Ałpatow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
- Rudolf Drossler, Wenus epoki lodowej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983
- Gloria Fossi, Wielkie epoki w dziejach sztuki. Sztuka romańska i gotycka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Rolf Toman, Sztuka Baroku. Architektura - Rzeźba - Malarstwo, h.f.ullmann, 2007
- Przemysław Trzeciak, Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, 2009, tom 1-7
- Silvestra Bietoletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki 2. Klasycyzm i romantyzm, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Historia Sztuki, Świat Książki, 2006
- Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis Dom Wydawniczy, 2007
- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Rebis Dom Wydawniczy, 2009
- Umberto Eco, Historia Piękna, Rebis Dom Wydawniczy, 2007