Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie miastami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie miastami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczona urbanistyka sem. 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student musi znać podstawowe elementy dotyczące rozwoju przestrzennego miasta, z uwzględnieniem czasu realizacji przedsięwzięć i skutków finansowych. Student posiada umiejętności cyfrowego przedstawienia proponowanych rozwiązań. Potrafi sporządzić makietę, odzwierciedlającą zagospodarowanie przestrzenne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie w formie cyfrowej zarysu strategii rozwoju gminy na wybranym przykładzie. Opracowanie w formie cyfrowej: krótkoterminowych, szczegółowych przedsięwzięć rozwojowych dla inwestycji znajdujących się na obszarze opracowania, analiz i koncepcji urbanistycznej lub urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowaniem terenu, harmonogramu j inwestycji, schematu prognozy finansowej dla budżetu gminy. Przygotowanie w formie multimedialnej ostatecznej prezentacji: analizy aktów miejscowego prawa przestrzennego, inwentaryzacji i analiz, koncepcji, harmonogramu działań, prognozy finansowej. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Studenci opracowują w zespołach zarys strategii rozwoju przestrzennego gminy, na podstawie przeprowadzonych analiz. Zespół, który przygotuje najlepszego rozwiązanie strategii przestrzennego zagospodarowania gminy zostaje studenckim zarządem gminy, pozostałe grupy tworzą firmy projektowe z uwzględnieniem elementów deweloperskich. Zarząd i firmy formułują cele i zadania oraz przygotowują: inwentaryzacje urbanistyczne i analizy, koncepcje urbanistyczne lub urbanistyczno-architektoniczne, plany przedsięwzięć oraz skutki finansowe wpływające na budżet gminy. Opracowują raporty i prezentacje do Rankingu I i II. Przygotowanie makiety tereny opracowania z otoczeniem. Firmy w uzgodnieniu i we współdziałaniu z zarządem ustalają i opracowują analizy i koncepcje, harmonogramy i finanse. Zarząd opracowuje strategiczne inwestycje dla rozwoju całej gminy. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | FIZJONOMIA MIASTA - KOMPONENTY, TYPOLOGIA TYPOLOGIA I FAZY ROZWOJU ZESPOŁÓW MIEJSKICH. PARKI NAUKI I TECHNOLOGII ORAZ WILLE BIZNESU. EKOSYSTEM. Ochrona terenów zieleni. PLANOWANIE MIEJSCOWE A ROZWÓJ TERENÓW ZURBANIZOWANYCH. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TERENÓW ZURBANIZOWANYCH. REWITALIZACJA ZANIEDBANYCH OBSZARÓW MIAST. FIZJONOMIA MIAST XXI+ WIEKU: WIZJE MIAST PRZYSZŁOŚCI. SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ. PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE. Budżet gminy związany z planowaniem przestrzennym. BIZNESPLAN. INFRASTRUKTURA A ROZWÓJ MIASTA. MODELOWANIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU EKOSYTEMÓW MIEJSKICH | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie w formie cyfrowej zarysu strategii rozwoju gminy na wybranym przykładzie. | 16 |
A-L-2 | Opracowanie w formie cyfrowej: krótkoterminowych, szczegółowych przedsięwzięć rozwojowych dla inwestycji znajdujących się na obszarze opracowania, analiz i koncepcji urbanistycznej lub urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowaniem terenu, harmonogramu j inwestycji, schematu prognozy finansowej dla budżetu gminy. Przygotowanie w formie multimedialnej ostatecznej prezentacji: analizy aktów miejscowego prawa przestrzennego, inwentaryzacji i analiz, koncepcji, harmonogramu działań, prognozy finansowej. | 29 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studenci opracowują w zespołach zarys strategii rozwoju przestrzennego gminy, na podstawie przeprowadzonych analiz. | 20 |
A-P-2 | Zespół, który przygotuje najlepszego rozwiązanie strategii przestrzennego zagospodarowania gminy zostaje studenckim zarządem gminy, pozostałe grupy tworzą firmy projektowe z uwzględnieniem elementów deweloperskich. | 4 |
A-P-3 | Zarząd i firmy formułują cele i zadania oraz przygotowują: inwentaryzacje urbanistyczne i analizy, koncepcje urbanistyczne lub urbanistyczno-architektoniczne, plany przedsięwzięć oraz skutki finansowe wpływające na budżet gminy. Opracowują raporty i prezentacje do Rankingu I i II. Przygotowanie makiety tereny opracowania z otoczeniem. Firmy w uzgodnieniu i we współdziałaniu z zarządem ustalają i opracowują analizy i koncepcje, harmonogramy i finanse. Zarząd opracowuje strategiczne inwestycje dla rozwoju całej gminy. | 16 |
A-P-4 | opracowanie makiety obszaru opracowania wraz z otoczeniem | 4 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów. Przygotowanie do egzaminu Udział w egzaminie | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda problemowa, metoda porównawcza, metody aktywizujące (m.in. plusy za aktywność na wykładzie). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest ocena uzyskana w rankingach (z agregacji wyników z dwóch rankingów cząstkowych) studenckich firm i zarządu. Stopień opanowania wiadomości przedstawianych na wykładach sprawdzany jest na egzaminie pisemnym. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_W01 A | AU_2A_W12, AU_2A_W13, AU_2A_W19 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_U01 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | AU_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-X/2_U02 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | AU_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-X/2_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-X/2_K03 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-X/2_K04 popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_W01 A | 2,0 | |
3,0 | zna wiedzę przekazaną na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_U01 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | W projekcie przedstawia prawidłowe araanżacje przestrzeni miejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-X/2_U02 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | W projektowaniu urbanistycznym i planowaniu przestrzennym trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury. Zna podstawy miejscowego rozwoju przestrzennego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-X/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | Rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-X/2_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | W opracowaniu projektowym pokazuje, że szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-X/2_K03 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | 2,0 | |
3,0 | Opracowuje wybrane przedsięwzięcie w zespole i jest gotowy do pracy w zespole złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-X/2_K04 popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | 2,0 | |
3,0 | W szczególności na stronie internetowej popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski M.J., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa, 1999
- Czekiel-Świtalska E., Planowanie miejscowe a budżet miasta, The Local Planning and a City Budget, hogben, Szczecin, 2007, czasopismo Przestrzeń i forma nr 6
- Mingus N., Zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, 2008
- Kupiec L., Biznesplan jako instrument zarządzania firmą, Wyższa Szkoła Finansów I Zarządzania, Białystok, 2003
- Czekiel-Świtalska E., Prognoza skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a budżet gminy., asfera, 2013, Przestrzeń i forma nr 19
- Czekiel-Świtalska E., Konieczne zmiany w miejscowym planowaniu przestrzennym w Polsce, SFERA, 2013, Czasopismo Przestrzeń i forma nr 19
- Czekiel-Świtalska E., The impact of selected natural resoureces on urban design in the city, Lviv Polytechnic, 2014, Creative urbanism