Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie parametryczne -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie parametryczne -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu cyfrowego projektowania i modelowania parametrycznego oraz podstawowe umiejętności posługiwania się parametrycznymi narzędziami modelowania 3D opartego na NURBS, a także wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów użyteczności publicznej. Ponadto, znajomość zagadnień z zakresu konstrukcji budowlanych i materiałoznawstwa, struktur wieloprzestrzennych i ich zachowań pod obciążeniem zmiennym (np. wiatr). Dobra znajomość warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle i ich usytuowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego o zagadnienia dotyczące cyfrowego modelowania parametrycznego obiektów o formie swobodnej i złożonej geometrii. Poznanie nowego podejścia do projektowania budowli opartego o tektonikę cyfrową, która integruje wymagania geometryczne, materiałowo-strukturalne ze środkami produkcji CNC w procesie projektowym w interelacji cyfrowych narzędzi CAD/CAE/CAM.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania.120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_W01
Student zna zasady projektowania i modelowania parametrycznego. Zna podstawowe cyfrowe narzędzia parametryczne oraz zna logikę ich zastosowania.
AU_2A_W11, AU_2A_W17, AU_2A_W03C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie cyfrowe narzędzia projektowania i modelowania parametrycznego w procesie projektowym. Student potrafi przygotować pliki do druku 3D oraz fabrykacji CNC.
AU_2A_U12, AU_2A_U03, AU_2A_U16C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty projektowania i modelowania parametrycznego, potrafi objaśniać i propagować cyfrowe narzędzia parametryczne w środowisku zawodowym.
AU_2A_K06, AU_2A_K07C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_W01
Student zna zasady projektowania i modelowania parametrycznego. Zna podstawowe cyfrowe narzędzia parametryczne oraz zna logikę ich zastosowania.
2,0
3,0Student zna podstawowe cyfrowe narzędzia modelowania parametrycznego i umie objaśnić strategie kształtowania form swobodnych opartych na NURBS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie cyfrowe narzędzia projektowania i modelowania parametrycznego w procesie projektowym. Student potrafi przygotować pliki do druku 3D oraz fabrykacji CNC.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia parametryczne w procesie projektowym obiektów o złożonej geometrii. Student potrafi przygotować cyfrową dokumentację projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty projektowania i modelowania parametrycznego, potrafi objaśniać i propagować cyfrowe narzędzia parametryczne w środowisku zawodowym.
2,0
3,0Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystyna Januszkiewicz, Projektowanie parametryczne oraz parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym, Archiecturae et Artibus, Politechnika Białostocka, Białystok, 2016, Vol. 8, No. 3, s. 43-60.
  2. Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych - stan aktualny i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
  3. Karol Gracjan Kowalski, Krystyna Januszkiewicz, A parametric green architecture in urban space, a new approach to design environmental- friendlybuildings, International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Vienna, 2017, s. 735-742.
  4. Bollinger K., Grohman M., Tessmann O., Form, Force, Performance. Multi-parametric Structural Design, Architectural Design, Architectural Design, John Wiley & Sons, London, 2008, Vol. 78, No. 2-3., s. 20-25.
  5. K. Burns, Surface: Architecture’s Expanded Field, AD, John Wiley & Sons, London, 2003, Vol. 73, No 2, s. 86–92
  6. Krystyna Januszkiewicz, Marta Banachowicz, Glass as a Component of Curvilinear Architecture in 21st Century, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, No. 161, s. 1490-1495
  7. Grzegorz Baliński, Krystyna Januszkiewicz, Digial Tectonic Design as a new Approach to Architectural Design Methodology, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, No. 161, s. 1504-1508.
  8. Nick Dunn, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King Publishing, London, 2012
  9. Ch. Mauro, Geometry and Architecture: NURBS, Design and Construction, Journal of Mathematics & Design, 2004, Vol. 4, No.1, s. 135-139

Literatura dodatkowa

  1. Matthias Kohler, Fabio Gramazio, Jan Willmann, The Robotic Touch: How Robots Change Architecture, Park Books, 2015
  2. Arturo Tedeschi, Parametric architecture with Grasshopper, Le Penseur, 2014
  3. David Bachman, Grasshopper: Visual Scripting for Rhinoceros 3D, Industrialpress, 2015
  4. Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Wielowarstwowe strukturalne 'skóry' / Computers and Architecture. Multi-layer structural "skins", Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 4, s. 52-57
  5. Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie kulturowe. Środowiska immersyjne i projektowanie przeżyć / Computers and Architecture. The surface as new cultural conditioning. Immersive environments and experience design, Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 2, s. 48-53

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania.120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-VI/2_W01Student zna zasady projektowania i modelowania parametrycznego. Zna podstawowe cyfrowe narzędzia parametryczne oraz zna logikę ich zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych zna przebieg procesu inwestycyjnego dla obiektów o różnej skali i stopniu złożoności (od wytycznych przedprojektowych po odbiór techniczny)
AU_2A_W17na bieżąco poznaje nowoczesne materiały i technologie, najnowsze realizacje światowe oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
AU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego o zagadnienia dotyczące cyfrowego modelowania parametrycznego obiektów o formie swobodnej i złożonej geometrii. Poznanie nowego podejścia do projektowania budowli opartego o tektonikę cyfrową, która integruje wymagania geometryczne, materiałowo-strukturalne ze środkami produkcji CNC w procesie projektowym w interelacji cyfrowych narzędzi CAD/CAE/CAM.
Treści programoweT-P-1Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe cyfrowe narzędzia modelowania parametrycznego i umie objaśnić strategie kształtowania form swobodnych opartych na NURBS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-VI/2_U01Student potrafi zastosować odpowiednie cyfrowe narzędzia projektowania i modelowania parametrycznego w procesie projektowym. Student potrafi przygotować pliki do druku 3D oraz fabrykacji CNC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U12potrafi kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji
AU_2A_U03potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego
AU_2A_U16potrafi opracować dokumentację projektową i planistyczną różnych rodzajów, także powykonawczą, orzeczenia techniczne itp.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego o zagadnienia dotyczące cyfrowego modelowania parametrycznego obiektów o formie swobodnej i złożonej geometrii. Poznanie nowego podejścia do projektowania budowli opartego o tektonikę cyfrową, która integruje wymagania geometryczne, materiałowo-strukturalne ze środkami produkcji CNC w procesie projektowym w interelacji cyfrowych narzędzi CAD/CAE/CAM.
Treści programoweT-P-1Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia parametryczne w procesie projektowym obiektów o złożonej geometrii. Student potrafi przygotować cyfrową dokumentację projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-VI/2_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty projektowania i modelowania parametrycznego, potrafi objaśniać i propagować cyfrowe narzędzia parametryczne w środowisku zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
AU_2A_K07popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego o zagadnienia dotyczące cyfrowego modelowania parametrycznego obiektów o formie swobodnej i złożonej geometrii. Poznanie nowego podejścia do projektowania budowli opartego o tektonikę cyfrową, która integruje wymagania geometryczne, materiałowo-strukturalne ze środkami produkcji CNC w procesie projektowym w interelacji cyfrowych narzędzi CAD/CAE/CAM.
Treści programoweT-P-1Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania.
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0