Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie parametryczne -2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie parametryczne -2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu cyfrowego projektowania i modelowania parametrycznego oraz podstawowe umiejętności posługiwania się parametrycznymi narzędziami modelowania 3D opartego na NURBS, a także wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów użyteczności publicznej. Ponadto, znajomość zagadnień z zakresu konstrukcji budowlanych i materiałoznawstwa, struktur wieloprzestrzennych i ich zachowań pod obciążeniem zmiennym (np. wiatr). Dobra znajomość warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle i ich usytuowanie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego o zagadnienia dotyczące cyfrowego modelowania parametrycznego obiektów o formie swobodnej i złożonej geometrii. Poznanie nowego podejścia do projektowania budowli opartego o tektonikę cyfrową, która integruje wymagania geometryczne, materiałowo-strukturalne ze środkami produkcji CNC w procesie projektowym w interelacji cyfrowych narzędzi CAD/CAE/CAM. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zadaniem jest zaprojektować dowolny obiekt użyteczności publicznej o formie swobodnej stosując w procesie projektowania cyfrowe narzędzia parametryczne oparte na NURBS, a także odpowiednie strategie modelowania parametrycznego, które integrują właściwości geometryczne formy architektonicznej, strukturalno-materiałowe oraz możliwości środków produkcji CNC czyniąc formę swobodną możliwą do realizacji. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Atywne uczestnictwo w zajęciach projektowych i przeglądach stanu zaawansowania zadania. | 120 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnień dotyczących zastosowania narzędzi parametrycznych odpowiednio do wykonywanego zadania. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu, obecność na ćwiczeniach i pozytywne zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych, zaliczenie przeglądów stanu zaawansowania pracy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_W01 Student zna zasady projektowania i modelowania parametrycznego. Zna podstawowe cyfrowe narzędzia parametryczne oraz zna logikę ich zastosowania. | AU_2A_W11, AU_2A_W17, AU_2A_W03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie cyfrowe narzędzia projektowania i modelowania parametrycznego w procesie projektowym. Student potrafi przygotować pliki do druku 3D oraz fabrykacji CNC. | AU_2A_U12, AU_2A_U03, AU_2A_U16 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty projektowania i modelowania parametrycznego, potrafi objaśniać i propagować cyfrowe narzędzia parametryczne w środowisku zawodowym. | AU_2A_K06, AU_2A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_W01 Student zna zasady projektowania i modelowania parametrycznego. Zna podstawowe cyfrowe narzędzia parametryczne oraz zna logikę ich zastosowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe cyfrowe narzędzia modelowania parametrycznego i umie objaśnić strategie kształtowania form swobodnych opartych na NURBS. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie cyfrowe narzędzia projektowania i modelowania parametrycznego w procesie projektowym. Student potrafi przygotować pliki do druku 3D oraz fabrykacji CNC. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać narzędzia parametryczne w procesie projektowym obiektów o złożonej geometrii. Student potrafi przygotować cyfrową dokumentację projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-VI/2_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty projektowania i modelowania parametrycznego, potrafi objaśniać i propagować cyfrowe narzędzia parametryczne w środowisku zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zademonstrować proces powstawania modelu parametrycznego 3D i objaśnić na czym polega projektowanie parametryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystyna Januszkiewicz, Projektowanie parametryczne oraz parametryczne narzędzia cyfrowe w projektowaniu architektonicznym, Archiecturae et Artibus, Politechnika Białostocka, Białystok, 2016, Vol. 8, No. 3, s. 43-60.
- Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych - stan aktualny i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
- Karol Gracjan Kowalski, Krystyna Januszkiewicz, A parametric green architecture in urban space, a new approach to design environmental- friendlybuildings, International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Vienna, 2017, s. 735-742.
- Bollinger K., Grohman M., Tessmann O., Form, Force, Performance. Multi-parametric Structural Design, Architectural Design, Architectural Design, John Wiley & Sons, London, 2008, Vol. 78, No. 2-3., s. 20-25.
- K. Burns, Surface: Architecture’s Expanded Field, AD, John Wiley & Sons, London, 2003, Vol. 73, No 2, s. 86–92
- Krystyna Januszkiewicz, Marta Banachowicz, Glass as a Component of Curvilinear Architecture in 21st Century, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, No. 161, s. 1490-1495
- Grzegorz Baliński, Krystyna Januszkiewicz, Digial Tectonic Design as a new Approach to Architectural Design Methodology, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2016, No. 161, s. 1504-1508.
- Nick Dunn, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King Publishing, London, 2012
- Ch. Mauro, Geometry and Architecture: NURBS, Design and Construction, Journal of Mathematics & Design, 2004, Vol. 4, No.1, s. 135-139
Literatura dodatkowa
- Matthias Kohler, Fabio Gramazio, Jan Willmann, The Robotic Touch: How Robots Change Architecture, Park Books, 2015
- Arturo Tedeschi, Parametric architecture with Grasshopper, Le Penseur, 2014
- David Bachman, Grasshopper: Visual Scripting for Rhinoceros 3D, Industrialpress, 2015
- Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Wielowarstwowe strukturalne 'skóry' / Computers and Architecture. Multi-layer structural "skins", Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 4, s. 52-57
- Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie kulturowe. Środowiska immersyjne i projektowanie przeżyć / Computers and Architecture. The surface as new cultural conditioning. Immersive environments and experience design, Archivolta, Węgrzce, 2014, No. 2, s. 48-53