Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki mechaniczne i fizyczne w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki mechaniczne i fizyczne w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dębicz <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Urządzenia ochronne i zabezpieczające3
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
4
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje czynników mechanicznych1
T-W-2Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi1
T-W-3Klasyfikacja i rodzaje czynników fizycznych: drgania, hałas, mikroklimat, promieniowanie, pole elektromagnetyczne, prąd elektryczny, zapylenie1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przegląd literatury fachowej10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wyjaśnienie lub objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z piśmiennictwem fachowym
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_03/BHP_W01
Ma wiedzę o czynnikach fizycznych i mechanicznych w środowisku pracy
BHP_10-_W02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-3
BHP_10A_03/BHP_W02
Ma wiedzę o metodach redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi i fizycznymi
BHP_10-_W02C-1T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3
BHP_10A_03/BHP_W03
Zna urządzenia zabezpieczające i ochronne
BHP_10-_W02C-1T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_03/BHP_U01
Potrafi identyfikować czynniki fizyczne i mechaniczne w środowisku pracy
BHP_10-_U03C-1T-A-1, T-W-2M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_03/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_03/BHP_W01
Ma wiedzę o czynnikach fizycznych i mechanicznych w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o czynnikach mechanicznych i fizycznych w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_03/BHP_W02
Ma wiedzę o metodach redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi i fizycznymi
2,0
3,0Słuchacz zna nieliczne metody redukcji zagrożeń w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_03/BHP_W03
Zna urządzenia zabezpieczające i ochronne
2,0
3,0Słuchacz nie posiadł pełnej wiedzy o urządzeniach ochronnych i zabezpieczających
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_03/BHP_U01
Potrafi identyfikować czynniki fizyczne i mechaniczne w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz nie jest w stanie dokonać identyfikacji wszystkich czynników mechanicznych i fizycznych w procesach pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_03/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz słabo angażuje się w doskonalenie nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zubek J.M., Czynniki mechaniczne, Wyd. Politechnik i Krakowskiej, Kraków, 2016
  2. Zubek J.M., Zagrożenia pyłowe stanowisk pracy, Wyd.AGH, Kraków, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Jankowska E., Więcek E., Pyły. Nauka o pracy, bezpieczeństwo,higiena, ergonomia, CIOP, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Urządzenia ochronne i zabezpieczające3
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje czynników mechanicznych1
T-W-2Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi1
T-W-3Klasyfikacja i rodzaje czynników fizycznych: drgania, hałas, mikroklimat, promieniowanie, pole elektromagnetyczne, prąd elektryczny, zapylenie1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przegląd literatury fachowej10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_03/BHP_W01Ma wiedzę o czynnikach fizycznych i mechanicznych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i rodzaje czynników mechanicznych
T-W-4Zaliczenie wykładów
T-W-3Klasyfikacja i rodzaje czynników fizycznych: drgania, hałas, mikroklimat, promieniowanie, pole elektromagnetyczne, prąd elektryczny, zapylenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o czynnikach mechanicznych i fizycznych w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_03/BHP_W02Ma wiedzę o metodach redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi i fizycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy
Treści programoweT-W-2Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna nieliczne metody redukcji zagrożeń w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_03/BHP_W03Zna urządzenia zabezpieczające i ochronne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Urządzenia ochronne i zabezpieczające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz nie posiadł pełnej wiedzy o urządzeniach ochronnych i zabezpieczających
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_03/BHP_U01Potrafi identyfikować czynniki fizyczne i mechaniczne w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U03Potrafi wykrywać i dokonywać pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy oraz interpretować otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy
Treści programoweT-A-1Urządzenia ochronne i zabezpieczające
T-W-2Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi
Metody nauczaniaM-3Wyjaśnienie lub objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z piśmiennictwem fachowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz nie jest w stanie dokonać identyfikacji wszystkich czynników mechanicznych i fizycznych w procesach pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_03/BHP_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje czynników mechanicznych
T-W-2Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi
T-W-4Zaliczenie wykładów
T-W-3Klasyfikacja i rodzaje czynników fizycznych: drgania, hałas, mikroklimat, promieniowanie, pole elektromagnetyczne, prąd elektryczny, zapylenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wyjaśnienie lub objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z piśmiennictwem fachowym
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz słabo angażuje się w doskonalenie nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0