Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 1,30,56zaliczenie
projektyP8 27 2,70,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Geometria wykreślna
W-4Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością9
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością6
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności10
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
27
wykłady
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.11
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.1
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Wykonanie projektów27
A-P-3Przygotowanie projektów do wydruku3
A-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
A-P-5Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności22
81
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach17
A-W-2Praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą20
A-W-3Zaliczenie wykładów1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W13C-1, C-2T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_N1/DUL/D05_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
B_1A_W02, B_1A_W13C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
B_1A_U11, B_1A_U14, B_1A_U19, B_1A_U08C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D05_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-3, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
2,0Student nie zna podstawowych zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,0Student zna minimalne podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,5Student zna dość dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,0Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,5Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
5,0Student zna bardzo dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
B_1A_N1/DUL/D05_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, nie potrafi także zaprojektować oznakowania poziomego
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, potrafi po dodatkowych instrukcjach zaprojektować oznakowanie poziome
3,5Student potrafi samodzielnie w sposób dostateczny ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi błędami
4,0Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi uchybieniami
4,5Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi niedokładnościami wyników
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich oraz potrafi zaprojektować oznakowanie poziome

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,5Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
4,0Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D05_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student nie rozumie różnych aspektów projektowania w eksploatacji dróg
3,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
3,5Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,5Student ma dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
5,0Student ma bardzo dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i bardzo dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student bardzo dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, 1999, 43, W-wa, 1999
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2001
  4. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg"

Literatura dodatkowa

  1. Sołowczuk A., Maron R., Kryszak S., Modułowe urządzenia dylatacyjne i rozkład poziomu hałasu pod obiektami, Obiekty Inżynierskie, 2012, nr 4, s. 12–23
  2. Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością9
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością6
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności10
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.11
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.1
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego2
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Wykonanie projektów27
A-P-3Przygotowanie projektów do wydruku3
A-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu2
A-P-5Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności22
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach17
A-W-2Praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą20
A-W-3Zaliczenie wykładów1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D05_W01Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,0Student zna minimalne podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
3,5Student zna dość dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,0Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością
4,5Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
5,0Student zna bardzo dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D05_W02Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, nie potrafi także zaprojektować oznakowania poziomego
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, potrafi po dodatkowych instrukcjach zaprojektować oznakowanie poziome
3,5Student potrafi samodzielnie w sposób dostateczny ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi błędami
4,0Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi uchybieniami
4,5Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi niedokładnościami wyników
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich oraz potrafi zaprojektować oznakowanie poziome
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D05_U01Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
3,5Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność
4,0Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D05_K01Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-P-4Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-3Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student nie rozumie różnych aspektów projektowania w eksploatacji dróg
3,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
3,5Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,0Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
4,5Student ma dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg
5,0Student ma bardzo dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i bardzo dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student bardzo dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg