Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 9 2,00,44zaliczenie
wykładyW6 18 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Ekonomiki budownictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
C-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przdmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.8
T-P-2Zaliczenie projektu.1
9
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji budowy.2
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Harmonogramy budowlane4
T-W-4Dokumentacja budowy.2
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy4
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego36
A-P-3Utrwalenie wiadomości w oparciu o literaturę.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_W01
Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiazania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
B_1A_W18C-3, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
B_1A_U13, B_1A_U18C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/20_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K05C-2T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_W01
Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiazania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_U01
Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/20_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Maj, Organizacja budowy. Podręcznik, WSIP, 2008
  2. Kazimierz M. Jaworski, Podstawy organizacji budowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Władysław Korzeniewski, Zasady obmiaru i obliczenia powierzchni i kubatury budynku. Stosowanie przepisów prawnych i norm., POLCEN, 2006
  4. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 5 - Zasady przedmiarowania robót ziemnych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2009
  5. Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 6 - Zasady przedmiarownia robót ogólnobudowlanych., Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczni - Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", 2009

Literatura dodatkowa

  1. OŚRODEK KOSZTORYSOWANIA ROBÓT BUDOWLANYCH, KNR-W NR 2-02 Konstrukcje budowlane, WACETOB - PZITB, 2003, wyd. V
  2. Grażyna Świderska, BIOZ w budownictwie, POLCEN, 2008
  3. Zespół specjalistów i praktyków, Poradnika Kierownika Budowy, FORUM, 2010
  4. Frey Hansjorg, Technologia budownictwa część 1, REA, 2012
  5. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WNUS, Szczecin, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przdmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.8
T-P-2Zaliczenie projektu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji budowy.2
T-W-2Metody organizacji budowy.2
T-W-3Harmonogramy budowlane4
T-W-4Dokumentacja budowy.2
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy4
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego36
A-P-3Utrwalenie wiadomości w oparciu o literaturę.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_W01Rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz proponuje rozwiazania organizacji i zagospodarowania placu budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych.
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
Treści programoweT-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi
T-W-3Harmonogramy budowlane
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-4Dokumentacja budowy.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_U01Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych.
Treści programoweT-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przdmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/20_K01Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania oraz za bezpieczeństwo własne i zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy.
Treści programoweT-P-1Projekt organizacji robót stanu surowego zamkniętego budynku. Zakres projektu: przdmiar robót (uzupełnienie); harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia matriałów; zagospodarowanie placu budowy.
T-W-5Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy
T-W-2Metody organizacji budowy.
T-W-6Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi
T-W-3Harmonogramy budowlane
T-W-1Podstawy organizacji budowy.
T-W-4Dokumentacja budowy.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0