Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje metalowe II | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl>, Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień omawianych w ramach przedmiotu "Konstrukcje metalowe" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obciążeniami działającymi na proste obiekty budownictwa metalowego, ze szczególnym uwzględnieniem hal i wiat stalowych |
C-2 | Ugruntowanie wiedzy dotyczącej podstawowych norm związanych z projektowaniem stalowych konstrukcji budowlanych oraz zapoznanie studentów z nowymi, niewykorzystywanymi dotąd stosownymi normami przedmiotowymi |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i kształtowania elementów konstrukcyjnych oraz węzłów konstrukcyjno-montażowych wiat i hal stalowych |
C-4 | Ugruntowanie i podwyższenie umiejętności sporządzania dokumentacji rysunkowej prostych obiektów budownictwa metalowego, ze szczególnym uwzględnieniem hal i wiat stalowych |
C-5 | Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt stalowej hali przemysłowej z suwnicami natorowymi: 1) wybór i rozmieszczenie układów nośnych oraz ich stężeń; zestawienie obciążeń działających na halę; obliczenia statyczno-wytrzymałościowe układu nośnego oraz stężeń; | 17 |
T-P-2 | 2) rysunki schematyczne hali, rysunki robocze warsztatowe słupa i rygla oraz rysunki wybranych węzłów montażowych. | 10 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie stalowych hal i wiat: definicja hali i wiaty; kształtowanie geometrii; obudowa; oświetlenie; transport wewnętrzny. Pozatechniczne aspekty działalności projektowej i wykonawczej (wplyw na środowisko, etyka zawodowa) | 5 |
T-W-2 | Obciążenia działające na hale i wiaty, kombinacje obciążeń, obliczenia statyczne układów nośnych; | 3 |
T-W-3 | Kształtowanie i obliczenia wytrzymałościowe (sprawdzanie warunków stanów granicznych) elementów konstrukcyjnych hali (płatwie, rygle, słupy, stężenia); | 15 |
T-W-4 | Zasady kształtowania i wymiarowania węzłów konstrukcyjno-montażowych. | 4 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 27 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 48 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 3 |
78 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Przygotowanie sie do egzaminu (praca wlasna) | 42 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 3 |
72 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy oraz egzamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_W01 Student jest w stanie wybrać i wytłumaczyć metody analizy prostych obiektów budownictwa metalowego, ze szczególnym uwzględnieniem hal przemysłowych, oraz zaproponować sposoby ich zwymiarowania i wykonstruowania, z wykorzystaniem podstawowych norm związanych z projektowaniem budowlanych konstrukcji metalowych | B_1A_W08, B_1A_W10, B_1A_W14, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_U01 Student potrafi określić oraz zestawić w kombinacje obciążenia działające na proste obiekty budownictwa metalowego, w szczególności na wiaty i hale przemysłowe, oraz zaprojektować stalową halę lub wiatę przemysłową bez transportu wewnętrznego powiązanego z konstrukcją nośną obiektu | B_1A_U02, B_1A_U07, B_1A_U08 | — | — | C-1, C-3 | T-P-1, T-W-2 | M-4, M-3 | S-2 |
B_1A_N1/KBI/D01_U02 Student potrafi odczytać rysunki budowlane prostych obiektów budownictwa metalowego oraz sporządzić dokumentację rysunkową z wykorzystaniem wybranych programów CAD, a także wykonać wybrane elementy dokumentacji technicznej dotyczące realizacji prostych obiektów budownictwa metalowego (wiaty, hale) | B_1A_U11, B_1A_U19 | — | — | C-4 | T-P-2, T-P-1 | M-4, M-3 | S-2 |
B_1A_N1/KBI/D01_U03 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz wykorzystywać informacje literaturowe | B_1A_U22 | — | — | C-5 | T-W-4 | M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_K01 Skala problemu uświadamia studentowi potrzebę uczenia sie przez całe życie | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-5, C-3 | T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_W01 Student jest w stanie wybrać i wytłumaczyć metody analizy prostych obiektów budownictwa metalowego, ze szczególnym uwzględnieniem hal przemysłowych, oraz zaproponować sposoby ich zwymiarowania i wykonstruowania, z wykorzystaniem podstawowych norm związanych z projektowaniem budowlanych konstrukcji metalowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi omówić sposób zwymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych stalowej hali przemysłowej oraz wykonać ich szkice | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_U01 Student potrafi określić oraz zestawić w kombinacje obciążenia działające na proste obiekty budownictwa metalowego, w szczególności na wiaty i hale przemysłowe, oraz zaprojektować stalową halę lub wiatę przemysłową bez transportu wewnętrznego powiązanego z konstrukcją nośną obiektu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstwowe obciążenia działające na wiaty i hale stalowe oraz w sposób generalnie poprawny zaprojektować główne elementy konstrukcyjne stalowej hali przemysłowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/KBI/D01_U02 Student potrafi odczytać rysunki budowlane prostych obiektów budownictwa metalowego oraz sporządzić dokumentację rysunkową z wykorzystaniem wybranych programów CAD, a także wykonać wybrane elementy dokumentacji technicznej dotyczące realizacji prostych obiektów budownictwa metalowego (wiaty, hale) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi naszkicować koncepcyjne rozwiązanie hali stalowej przemysłowej oraz sporządzić jej uproszczony opis techniczny, a także odwzorować graficznie zaprojektowaną konstrukcję hali stalowej w zakresie podstawowych elementów konstrukcyjnych oraz ich węzłów, bez szczegółowego zwymiarowania oraz opisu łączników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/KBI/D01_U03 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz wykorzystywać informacje literaturowe | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie podejmie poprawną decyzję odnośnie do rozwiązania jednego węzła konstrukcyjno-montażowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D01_K01 Skala problemu uświadamia studentowi potrzebę uczenia sie przez całe życie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi omówić sposób zwymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych stalowej hali przemysłowej oraz wykonać ich szkice | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Giżejowski Marian i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego
- Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
- Kucharczuk Witold, Labocha Sławomir, Hale o konstrukcji stalowej. Poradnik projektanta, Polskie Wydawnictwo Techniczne, 2012
- Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Pałkowski Szymon, Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005
- Goczek Jerzy., Supeł Łukasz., Gajdzicki Micha., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011
- Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
- Piotr Popiel, Polioptymalizacja układów stężeń hal z wykorzystaniem technik quasi ewolucyjnych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Wróblewski Tomasz, Pełka-Sawenko Agnieszka, Abramowicz Małgorzata, Berczyński Stefan, Parameter identification of steel-concrete composite beams by finite element method, Diagnostyka, Warszawa, 2013, Vol. 14, No. 1
- Dworakowski Oskar, Gielo Michał, Popiel Piotr, Obliczenia słupa niepryzmatycznego na przykładzie projektu kładki typu tensegrity, P. P. -H. "Drukarnia", Warszawa, 2013
- Gielo Michał, Dworakowski Oskar, Popiel Piotr, Koncepcje geometrii kładki typu tensegrity, P. P. -H. "Drukarnia", Warszawa, 2013