Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w drogownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w drogownictwie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej oraz z rysunku technicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie się z zagadnieniami oddziaływania dróg na środowisko i działaniami kompensacyjnymi |
C-2 | Opanowanie wiedzy o projektowaniu przejść habitatowych oraz zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych (tzw. mostach zielonych i krajobrazowych) i terenu wokół dolnych przejść habitatowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. | 3 |
T-W-2 | Zaliczenie wykładów - test: wady i zalety przejść habitatowych | 1 |
T-W-3 | Zagospodarowanie powierzchni przejść górnych samodzielnych i zespolonych. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Zagospodarowanie terenu wokół przejść dolnych i przepustów. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów - dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 7 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-3 | Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych i dolnych przejść habitatowych, przygotowanie 2 sprawozdań | 19 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | panel dyskusyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_W01 Student poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych | B_1A_W15, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_U01 Student nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych | B_1A_U01, B_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_K01 Student ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | B_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_W01 Student poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść habitatowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_U01 Student nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych | 2,0 | |
3,0 | student z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni przejść habitatowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/D/DUL11_K01 Student ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | 2,0 | |
3,0 | student ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- WÓJCICKI T. i in., Katalog drogowych urządzeń ochrony środowiska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
- Jędrzejewski W, Nowak S., Kurek R. i in., Zwierzęta a drogi, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża, 2004
- Kurek R., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach, GDDKiA, Warszawa, 2010
- Kurek R., Rybacki M, Sołtysiak M., Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki. Poradnik ochrony płazów, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2011
- Strony internetowe
- Sołowczuk A., Zrównoważone projektowanie górnych przejść przyjaznych zwierzętom, Wydawnictwa ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2019
Literatura dodatkowa
- Sołowczuk A., Effect of Landscape Elements and Structures on the Acoustic Environment on Wildlife Overpasses Located in Rural Areas, Sustainability, Szwajcaria Bazylea, 2020, 12(19), 7866, https://doi.org/10.3390/su12197866