Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy mostownictwa II | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Konstrukcje betonowe |
W-2 | Konstrukcje stalowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie problematyki mostownictwa |
C-2 | Podstawy projektowania elementów konstrukcyjnych w mostach |
C-3 | Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad sporządzania projektu. Dobór przekroju poprzecznego mostu, materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu. | 1 |
T-P-2 | Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków. | 1 |
T-P-3 | Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń. | 1 |
T-P-4 | Podstawy obliczeń statycznych - stosowane metody. | 1 |
T-P-5 | Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Obwiednie sił wewnętrznych. | 1 |
T-P-6 | Wymiarowanie dźwigarów głównych na zginianie. | 1 |
T-P-7 | Zasady wymiarowanie dźwigarów głównych na ścinanie. Sprawdzenie obliczeń statycznych. Zasady wykonania rysunków konstrukcyjnych. | 1 |
T-P-8 | Korekta rysunków konstrukcyjnych. | 1 |
T-P-9 | Podsumowanie zajęć. Omówienie błędów, ocena końcowa. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych. Części składowe obiektów mostowych. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. | 1 |
T-W-2 | Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie. | 1 |
T-W-3 | Mosty betonowe: zasady kształtowania przekroju poprzecznego. | 1 |
T-W-4 | Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów. | 1 |
T-W-5 | Podstawowe typy obiektów mostowych i zakres stosowania. | 1 |
T-W-6 | Podstawowe oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. | 1 |
T-W-7 | Podstawy obliczeń statycznych mostów płytowych i belkowych. | 1 |
T-W-8 | Posumowanie wiedzy, sprawdzian. | 1 |
T-W-9 | Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 9 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 15 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do podsumowania wiedzy | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_W01 Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna podstawowe materiały stosowane do budowy mostów. Ma wiedzę o podstawowych elementach konstrukcyjnych i wyposażenia mostów. | B_2A_W01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_U01 Porafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | B_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-5, T-P-4, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | B_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-5, T-P-8, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_W01 Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna podstawowe materiały stosowane do budowy mostów. Ma wiedzę o podstawowych elementach konstrukcyjnych i wyposażenia mostów. | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_U01 Porafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | 2,0 | <50% |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
- Hołowaty J., Uproszczone metody rozdziału poprzecznego obciążeńw mostach drogowych, Mosty, Katowice, 2010, 4
- Hołowaty J., Mosty zespolone w przebudowie dróg województwa zachodniopomorskiego, Inzynieria i Budownictwo, Warszawa, 2017, 10
Literatura dodatkowa
- Szczygieł J., Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego, WKŁ, Warszawa, 1978
- Biliszczuk J., Hołowaty J., Onysyk J., Sadowski K., Toczkiewicz R., Mosty betonowe wznoszone metodą sekcja po sekcji, DWE, Wrocław, 2014, Tom 6
- Hołowaty J., Wichtowski B., Właściwosci stali konstrukcyjnej mostów na linii nr 275 - linii badań zmęczeniowych Augusta Wohlera, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2020, 1-2