Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika gruntów, fundamentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie technik badań podłoża gruntowego |
C-2 | Techniki parametryzowania podłoża gruntowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Moduł odkształceń | 3 |
T-L-2 | Skład granulometryczny. Kąt tarcia wewnętrznego | 2 |
T-L-3 | Współczynniki filtracji. Kohezja | 4 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie | 5 |
T-P-2 | Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania terenowe | 2 |
T-W-2 | Techniki wzmacniania podłoża gruntowego | 2 |
T-W-3 | Badania terenowe gruntu. Sondowania statyczne i dynamiczne. Obciążenia gruntu płytą statyczną | 3 |
T-W-4 | Wykorzystanie płyty dynamicznej do badania zagęszczenia zasypki pod fundamentem. Presjometr | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Samodzielna realizacja zadanego zadania | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zadania laboratoryjnego | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 9 |
A-P-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, zapoznanie się z zalecaną literaturą | 4 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 12 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 4 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Opracowanie materiału - studia literaturowe, samodzielne analizowanie treści wykładów | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. | B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_U01 Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich. | B_2A_U18, B_2A_U25 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje. | B_2A_K02, B_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego - zna standardy i normy techniczne. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę z zakresu podłoża gruntowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_U01 Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/02_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych, potrafi działać w sposób kreatywny. Jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za wyniki badań parametrów geotechnicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikora Zbigniew, Sondowanie statyczne-metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, Gdańsk, 2006, 1
- Pisarczyk G., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, WpW, Warszawa, 2004
- Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Katowice, 2010
Literatura dodatkowa
- Nita Piotr, Budowa i utrzymanie podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, Generalna Dyrekcja Dróg Puiblicznych- Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2009
- Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym., Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
- Meyer Zygmunt, Cichocki Piotr, Analiza sprężystej płyty na palach z uwzględnieniem krzywej aproksymującej wyniki testów statycznych pali, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2017, 3/2017