Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Mosty betonowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mosty betonowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty inżynierii komunikacyjnej |
W-2 | Konstrukcje betonowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rozszerzonej problematyki mostownictwa. |
C-2 | Rozszerzona znajomość zasad projektowania w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu mostu betonowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad uzyskania zaliczenia. Rozdanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów. Dobór przekroju poprzecznego drogi i mostu. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie przekroju poprzecznego przęsła mostu. Dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. | 2 |
T-P-3 | Rysunek budowlany przęsła mostu. Zasady opracowania i opisu. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych drogi i mostu. | 2 |
T-P-4 | Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne wybranych elementów mostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych. | 2 |
T-P-5 | Wymiarowanie wybranych elementów mostu. | 2 |
T-P-6 | Zasady sporzadzania rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu i ewentualne korekty. | 2 |
T-P-7 | Szczególy konstrukcyjne. Elementy wyposażenia. Sprawdzenie i weryfikacja projektów. | 2 |
T-P-8 | Zakres rysunków konstrukcyjnych. Opis techniczny i przedmiar robót. | 2 |
T-P-9 | Podsumowanie zajęć, omówienie błędów i ocena końcowa. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych i w ustawie Prawo budowlane. Typy betonowych obiektów mostowych. Zakres stosowania w zależności od rozpiętości. | 2 |
T-W-2 | Parametry materiałów konstrukcyjnych do budowy mostów betonowych. | 2 |
T-W-3 | Kształtowanie przęseł betonowych. Elementy wyposażenia mostów. | 2 |
T-W-4 | Oddziaływania na obiekty mostowe, częściowe współczynniki i kombinacje oddziaływań. Wymiarowanie żelbetowych konstrukcji mostowych: zginanie i ścinanie. | 2 |
T-W-5 | Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. Analiza przęseł mostowych - przęsła płytowe. Metody rozdziału obciążeń - podstawowe pojęcia, metoda uproszczone, analityczne i numeryczne. | 2 |
T-W-6 | Kształtowanie przęseł betonowych, zasady zbrojenia. Podstawy wymiarowanie żelbetowych konstrukcji mostowych. Projektowanie płyt i belek żelbetowych. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie zbrojenia na ścinanie metodą analogii kratowej. Podstawy wymiarowania sprężonych konstrukcji mostowych. Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. | 2 |
T-W-8 | Mosty z dźwigarów prefabrykowanych. Typy prefabrykatów mostowych. Przykłady budowy mostów betonowych. | 2 |
T-W-9 | Historia budowy mostów betonowych. Podsumowanie przedmiotu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 16 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_W01 Ma rozszerzoną i pogłebioną wiedzę z zakresu mostów betonowych oraz zasad ich projektowania i konstruowania. | B_2A_W01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_U01 Potrafi zaprojektować proste elementy w moście betonowym. | B_2A_U01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-P-5, T-P-6, T-P-2, T-P-7 | M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | B_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-8 | M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_W01 Ma rozszerzoną i pogłebioną wiedzę z zakresu mostów betonowych oraz zasad ich projektowania i konstruowania. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_U01 Potrafi zaprojektować proste elementy w moście betonowym. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/05_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Hołowaty J., Uproszczone metody rozdziału poprzecznego obciążeń w mostach drogowych., Mosty, Katowice, 2010, 4
- Biliszczuk J., Hołowaty J., Onysyk J., Sadowski K., Toczkiewicz R., Mosty betonowe wznoszone metodą sekcja po sekcji, DWE, Wrocław, 2014
Literatura dodatkowa
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
- Hołowaty J., Jurkowski D., Deskowania drewniane w budowie mostów, Mosty, Katowice, 2015, 1