Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Statystyka w drogownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka w drogownictwie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenia z: Matematyki, Fizyki, Materiałów drogowych, Budownictwa komunikacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem |
C-2 | Nabycie podstawowej wiedzy o testach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej, wartości odchylenia standardowego, przedziału ufności, liczebności prób | 4 |
T-L-2 | Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności | 5 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności. Określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów | 3 |
T-W-2 | Testy parametryczne i nieparametryczne | 6 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie się do kolokwium | 28 |
A-L-3 | kolokwium | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach | 15 |
A-W-3 | zaliczenie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_W01 Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych | B_2A_W01, B_2A_W05, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
B_2A_N2/D/D/09_W02 Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie testy parametryczne lub nieparametryczne | B_2A_W05, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_U01 Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne | B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_K01 Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | B_2A_K01, B_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_W01 Student potrafi rozpoznać, zdefiniować i zastosować odpowiednie elementy statystyki w zagadnieniach drogowych | 2,0 | Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o elementach statystyki | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
B_2A_N2/D/D/09_W02 Student potrafi zastosować w prowadzonych analizach odpowiednie testy parametryczne lub nieparametryczne | 2,0 | Student nie posiada minimalnej wiedzy o elementach statystyki i nie potrafi zastosować do danego zagadnienia odpowiednio dobranych testów parametrycznych i nieparametrycznych |
3,0 | Student radzi sobie w podstawowy sposób z doborem odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych do danego zagadnienia, ma podstawową wiedzę o elementach statystyki | |
3,5 | Student radzi sobie w więcej niż podstawowy sposób z doborem odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych do danego zagadnienia, ma podstawową wiedzę o elementach statystyki | |
4,0 | Student radzi sobie dobrze z doborem odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych do danego zagadnienia, ma dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
4,5 | Student radzi sobie więcej niż dobrze z doborem odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych do danego zagadnienia, ma dobrą wiedzę o elementach statystyki | |
5,0 | Student radzi sobie bardzo dobrze z doborem odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych do danego zagadnienia, ma bardzo dobrą wiedzę o elementach statystyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_U01 Ma umiejętność skorzystania z narzędzi specjalistycznych, a także potrafi sformułować założenia i zadania wykonywanych analiz, dobierając odpowiednie metody badawcze lub analityczne | 2,0 | Student nie radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, nie umie prawidłowo przyjąć i opisać hipotez, nie umie dobrać odpowiednich testów statystycznych |
3,0 | Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, nie umie prawidłowo opisać hipotez, myli się przy doborze odpowiednich testów statystycznych, nie potrafi zinterpretować wyników testów | |
3,5 | Student radzi sobie więcej niż minimalnie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, umie przyjąć i opisać odpowiednie hipotezy, ale się w nich myli, myli się przy doborze odpowiednich testów statystycznych, slabo umie napisać interpretację inżynierską lub matematyczną otrzymanych wyników testów | |
4,0 | Student radzi sobie dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, umie dobrać odpowiednie testy, ale myli się czasami przy opisie hipotez lub interpretacji wyników testów | |
4,5 | Student radzi sobie więcej niż dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, dobrze dobiera odpowiednie testy, ale czasami myli się przy opisie hipotez lub interpretacji wyników testów | |
5,0 | Student radzi sobie bardzo dobrze z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych, prawidłowo dobiera testy, opisuje hipotezy i prawidłwo interpretuje wyniki testów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/09_K01 Student potrafi profesjonalnie rozwiązać postawione zadanie i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać postawionego zadania, źle podstawia dane, popełnia błędy logiczne i matematyczne |
3,0 | Student potrafi rozwiązać w minimalny sposób postawione zadania, myli się w obliczeniach, jego wyniki różnią się od wyników prawidlowowych, rozwiązanie zadania ma błędy logiczne | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać w podstawowy sposób postawione zadania i nie poczuwa się do odpowiedzialności za rzetelność wyników, jego wyniki różnią się od wyników prawidlowych, popełnia błędy logiczne w obliczeniach | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać w sposób dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, czasami popełnia błędy matematyczne | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać w sposób więcej niż dobry postawione zadania i jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, czasami popełnia błędy matematyczne | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać w sposób bardzo dobry postawione zadania i jest w pelni odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników |
Literatura podstawowa
- TRACZ M., Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
- GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1982
- TAYLOR J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa, 1999
- DRAPER N.R., SMITH H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244