Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Podstawy kosztorysowania robót budowlanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy kosztorysowania robót budowlanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Bochenek <Magdalena.Bochenek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl>, Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs materiały budowlane Ukonczony kurs budownictwo ogólne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu przedmiarownia i kosztorysowania robót budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie przedmiaru robót budowlanych na bazie dokumentacji projektowej i KNR-ów; nauka podstaw kosztorysowania (kosztorys szczegółowy wybranej części projektu). | 13 |
T-P-2 | Zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady przedmiarowania robót budowlanych. Rodzaje katalogów. Nakłady. | 7 |
T-W-2 | Kosztorysowanie robót budowlanych. Rodzaje, rola i funkcje kosztorysów. | 7 |
T-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 13 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 11 |
A-P-3 | Utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia projektu | 4 |
A-P-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda przypadków (pokaz), metoda sytuacyjna, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zalicznenie wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/15_W01 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające organizację robót budowlanych - zna zasady kalkulacji kosztów w przedsiębiorstwie budowlanym i sporządzania kosztorysów, zna programy wspomagające pracę kosztorysanata oraz: Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej - zna podstawy kosztorysowania i kalkulacji kosztów w budownictwie, zna organizację i technologię reazliacji obiektu | B_1A_W14, B_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/15_U01 potrafi sporządzić przedmiar/obmiar kosztorys szczegółowy oraz: potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów internetu (strony producentów, wycena materiałów, ewent. robót), potrafi korzystać z programów do projektowania - rysowania oraz kosztorysowania | B_1A_U12, B_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/15_K01 ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - rozumie zasady funkcjonowania przedsiebiorstwa budowlanego w gospodarce wolnorynkowej / istotę kalkulacji kosztów i zysku w firmie | B_1A_K05, B_1A_K06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/15_W01 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające organizację robót budowlanych - zna zasady kalkulacji kosztów w przedsiębiorstwie budowlanym i sporządzania kosztorysów, zna programy wspomagające pracę kosztorysanata oraz: Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej - zna podstawy kosztorysowania i kalkulacji kosztów w budownictwie, zna organizację i technologię reazliacji obiektu | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady/podstawy sporządzania kosztorysów, zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/15_U01 potrafi sporządzić przedmiar/obmiar kosztorys szczegółowy oraz: potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów internetu (strony producentów, wycena materiałów, ewent. robót), potrafi korzystać z programów do projektowania - rysowania oraz kosztorysowania | 2,0 | |
3,0 | Umie sporządzić przedmiar/obmiar robót oraz kalkulować koszty (podstawy) i zinterpretować otrzymane wyniki (ceny jednostkowe), umie wyszukiwać, wykorzystać oraz zinterpretować informacje dotyczące kalkulacji, zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/15_K01 ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - rozumie zasady funkcjonowania przedsiebiorstwa budowlanego w gospodarce wolnorynkowej / istotę kalkulacji kosztów i zysku w firmie | 2,0 | |
3,0 | Aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. Kacprzyk, Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLCEN sp zoo, Warszawa, 2010
- -, Vademecum kosztorysanta- zeszyty do kosztorysowania z aktualizacjami, OWEOB Promcja, Warszawa, 2011, - jedynie jako uzupełnienie wykładów z powodu braku aktualizacji
- T. Maj, Sporządzanie kosztorysów. Podręcznik do nauki zawodów., WSiP, 2014
- J. Traczyk; W. Sikorska-Ożgo; P. Kaczmarski, Kosztorysowanie w budownictwie. Poradnik., Sekocenbud, Warszawa, 2016
- O. Sielewicz; J. Traczyk, Powszechne standardy kosztorysowania., WACETOB, PZITB, 2015
- Araszkiewicz K., Bochenek M., Control of construction projects using the Earned Value Method - case study, De Gruyter, 2019
Literatura dodatkowa
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporzàdzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym