Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>, Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,80,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-2Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-3Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Rozumienie zasad działania niektórych budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-6Dobieranie niektórych urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.2
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.4
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.6
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu4
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.4
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.2
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.2
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego15
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
B_1A_W12, B_1A_W13C-5, C-2, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
B_1A_U08, B_1A_U22C-6, C-7, C-4, C-3T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
B_1A_K01C-9, C-8T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
  7. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
  8. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002
  9. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960
  10. Szaflik W., Projektowanie instalacji ciepłej wody w budynkach mieszkalnych, Ośrodek Informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007
  3. Dorota Leciej-Pirczewska, Próby szczelności instalacji ogrzewczych wodnych i wodociągowych, Instal 4/2018, Warszawa, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.2
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.4
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.6
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu4
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.4
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.2
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.2
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego15
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-5Rozumienie zasad działania niektórych budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-1Rozpoznanie rodzajów instalacji
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-6Dobieranie niektórych urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-3Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
Treści programoweT-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
Treści programoweT-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0