Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie możliwości wykorzystywania dostępnego oprogramowania inżynierskiego i biurowego do przedstawienia i analizowania wyników badań. |
C-2 | Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do usług Internetowych UCI ZUT. Zarządzanie i konfiguracja konta pocztowego ZUT, Wykorzystanie dostępu do e-dysku, konfiguracja wi-fi, wprowadzenie do programu e-learningowego moodle. | 2 |
T-P-2 | Wprowadzenie do bezpłatnego pakietu biurowego Libre Office. Przypomnienie podstawowych zasad pracy w arkuszu kalkulacyjnym. Zastosawanie adresów względnych, bezwzględnych i mieszanych, rysowanie wykresów funkcji, serie danych. | 2 |
T-P-3 | Badanie funkcji: dziedzina funkcji, przedstawienie w postaci wykresu i danych stabelaryzowanych. Szukanie miejsc zerowych za pomocą wbudowanych opcji arkusza kalkulacyjnego (Narzędzia/ Szukaj wyniku - dla Libre) i za pomocą pakietu Solver | 2 |
T-P-4 | Wprowadzenie do środowiska pracy programu do obliczeń inżynierskich MathCad. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy | 2 |
T-P-5 | MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a | 2 |
T-P-6 | Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z nniewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr. | 2 |
T-P-7 | Regresja liniowa. Wyprowadzenie wzorów. Opracowywanie wyników badań laboratoryjnych na podstawie wyprowadzonych wzorów, i na podstawie wbudowanych funkcji MathCada i arkusza kalkulacyjnego. | 2 |
T-P-8 | Omówienie zastosowania i przykłady z inżynierii i przyrody zastosowania funkcji potęgowych, wykładniczych, logarytmicznych i trygonometrycznych | 2 |
T-P-9 | Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa. | 2 |
T-P-10 | Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi. | 2 |
T-P-11 | Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzenie pojęcia rekurencji. Wykorzystanie narzędzi do programowania w MathCadzie. | 2 |
T-P-12 | Rozwiązywanie równań nieliniowych i układów równań nieliniowych za pomocą wbudowanych funkcji Mathcada i pakietu Solver arkusza kalkulacyjnego. | 2 |
T-P-13 | Całkowanie numeryczne: metoda trapezów i parabol. Obliczenia symboliczne w MathCadzie | 2 |
T-P-14 | Zasady tworzenia dokumentacji technicznej. Zastosowanie norm typograficznych, wprowadzenie do standardów WCAG dotyczących obróbki tekstu i przygotowywania stron WWW, przeciwdziałających wykluczeniu z dostępu do informacji ze względu na posiadaną niepełnosprawność. | 2 |
T-P-15 | Zasady tworzenia prezentacji dotyczących badań, projektów i analiz. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów | 18 |
A-P-3 | Opracowanie własnych, przykładowych zagadnień, w których wymagana jest wiedza z przedstawionych metod numerycznych i umiejętności w obsłudze wybranego programu obliczeniowego. | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie zajęć | 1 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie zadania problemowego na wyższą ocenę. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/03_W01 Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-P-9, T-P-7, T-P-10, T-P-11, T-P-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/03_U01 Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet. | B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-12, T-P-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/03_K01 Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-15 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/03_W01 Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | 2,0 | Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki. |
3,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi. | |
3,5 | Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie. | |
4,5 | Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników. | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/03_U01 Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet. | 2,0 | Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń |
3,0 | Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń. | |
3,5 | Starannie i samodzielnie wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń | |
4,0 | Przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie. | |
4,5 | Starannie i samodzielnie przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować problem, dopasować do przydzielonego zagadnienia odpowiednie narzędzie numeryczne. Wykazuje się umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zagadnień problemowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/03_K01 Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności. | 2,0 | Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje. | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł i w różnych formach, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku. |
Literatura podstawowa
- Elżbieta Freidenberg, Metody numeryczne w arkuszach kalkulacyjnych, Materiały własne, 2018
- Elżbieta Freidenberg, Prime 4.0 i MathCad 15 - kompendium, Materiały własne, 2018
- John Mo Sherman Cheung Raj Das, Demystifying Numerical Models, Butterworth-Heinemann, 2019, ISBN e-book 9780081017562
- David Martin, Engineering Calculations with Creo Parametric and PTC Mathcad Prime, Kindle, 2019, ISBN : B08997VND9