Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Podstawy wodociągów i kanalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wodociągów i kanalizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z gemetrii wykreślnej i rysuneku technicznego |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów |
W-3 | Podstawowe wiadomości z hydrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej. |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD | 1 |
T-P-2 | Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD) | 7 |
T-P-3 | Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 5 |
T-P-4 | Wykonanie opisu technicznego do projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy i schematy układów wodociagowych | 1 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę | 2 |
T-W-3 | Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział. | 2 |
T-W-4 | Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej. | 1 |
T-W-5 | Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe. | 1 |
T-W-6 | Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika. Wspólpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągowa i zbiornikiem. | 2 |
T-W-7 | Systemy kanalizacji i zasady wyboru. | 1 |
T-W-8 | Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej. | 1 |
T-W-9 | Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów. | 1 |
T-W-10 | Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu. | 1 |
T-W-11 | BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. | 1 |
T-W-12 | Kolokwium zaliczające | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 14 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 8 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 2 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych (jako elementy instalacji budowlanych) w zakresie wybranej specjalności. | B_1A_W12, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_U01 Potrafi zaprojektować proste fragmenty sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych dla wybranego terenu (przy wsparciu programu komputerowego). Potrafi dokonać optymalnego wyboru materiałów i wyrobów dla projektowanych sieci. Potrafi także przygotować i przedstawić końcową prezentacją zaprojektowanych przez siebie fragmentów sieci. | B_1A_U07, B_1A_U17, B_1A_U08, B_1A_U21 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu. Potrafi współpracować i odpowiadać w interdyscyplinarnym zespole za zagadnienia związane z projektowaniem sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych. | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych (jako elementy instalacji budowlanych) w zakresie wybranej specjalności. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z projektowaniem wybranych elementów sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych (w zakresie wybranej specjalności). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_U01 Potrafi zaprojektować proste fragmenty sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych dla wybranego terenu (przy wsparciu programu komputerowego). Potrafi dokonać optymalnego wyboru materiałów i wyrobów dla projektowanych sieci. Potrafi także przygotować i przedstawić końcową prezentacją zaprojektowanych przez siebie fragmentów sieci. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. i deszczowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy wsparciu programu komputerowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu. Potrafi współpracować i odpowiadać w interdyscyplinarnym zespole za zagadnienia związane z projektowaniem sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia w zakresie projektowania sieci wod.- kan. i deszczowych (jako instalacje komunalne). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Guzik, A.Guzik, Wodociagi i kanalizacja zewnętrzna, Kabe, 2011, Kod 220732
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Wydawnictwo Instalator Polski, Warszawa, 2002, Wydanie 1
- Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 1, Wodociągi, Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 2, Kanalizacja, materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
- Furtak L., Rabiej S., Wild J., Warunki Techniczne Wykonania i odbioru rurociagów z tworzyw sztucznych, ABBY, Warszawa, 1998
- Aniszewski Andrzej, Impact of ground adsorption capacity on the change in chemical composition of groundwater, Instytut Inżynierii Środowiska, PAN, Zabrze, 2020, Vol. 46, no 2, pp. 35-41, doi: 10.24425/aep.2020.133472
Literatura dodatkowa
- Andrzej Aniszewski, Parametry opisujące zmienną pojemność adsorpcyjną gruntu jako pomocnicze narzędzia w określaniu zmian jakości wód podziemnych (w strefie saturacji), Instal, Warszawa, Ośrodek informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", 2019, 10 (410) 2019, www.informacjainstal.com.pl
- Aniszewski Andrzej, Ciepłuch Rafał, Laskowski Norbert, Conditions for physical modelling of the spread of contaminants in groundwater, Civil And Environmental Engineering Reports, Sciendo, Warszawa, 2019, CEER 2019; 29 (1): 018-027, doi: 10.2478/ceer-2019-0002, E-ISSN 2450-8594