Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej oraz z rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z zagadnieniami oddziaływania dróg na środowisko i działaniami kompensacyjnymi
C-2Opanowanie wiedzy o projektowaniu przejść habitatowych oraz zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych (tzw. mostach zielonych i krajobrazowych) i terenu wokół dolnych przejść habitatowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych.6
T-W-2Zaliczenie wykładów - test: wady i zalety przejść habitatowych1
T-W-3Zagospodarowanie powierzchni przejść górnych samodzielnych i zespolonych.4
T-W-4Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Zagospodarowanie terenu wokół przejść dolnych i przepustów.2
T-W-5Zaliczenie wykładów - dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych1
T-W-6Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych i dolnych przejść habitatowych12
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL06_W01
Student poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
B_1A_W15, B_1A_W13C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL06_U01
Student nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
B_1A_U01, B_1A_U17C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL06_K01
Student ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
B_1A_K02C-2, C-1T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL06_W01
Student poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść habitatowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL06_U01
Student nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni przejść habitatowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL06_K01
Student ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
2,0
3,0student ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. WÓJCICKI T. i in., Katalog drogowych urządzeń ochrony środowiska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
  2. Jędrzejewski W, Nowak S., Kurek R. i in., Zwierzęta a drogi, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża, 2004
  3. Kurek R., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach, GDDKiA, Warszawa, 2010
  4. Kurek R., Rybacki M, Sołtysiak M., Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki. Poradnik ochrony płazów, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2011
  5. Strony internetowe
  6. A. Sołowczuk, Zrównoważone projektowanie górnych przejść przyjaznych zwierzętom, Wydawnictwa ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Sołowczuk A., Determinants of the Performance of Bat Gantries Installed to Carry Bat Commuting Routes over the S3 Expressway in Poland, Symmetry, Szwajcaria Bazylea, 2019, 11(8), 1022, https://doi.org/10.3390/sym11081022
  2. Sołowczuk A., Effect of Landscape Elements and Structures on the Acoustic Environment on Wildlife Overpasses Located in Rural Areas, Sustainability, Szwajcaria Bazylea, 2020, 12(19), 7866, https://doi.org/10.3390/su12197866

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych.6
T-W-2Zaliczenie wykładów - test: wady i zalety przejść habitatowych1
T-W-3Zagospodarowanie powierzchni przejść górnych samodzielnych i zespolonych.4
T-W-4Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Zagospodarowanie terenu wokół przejść dolnych i przepustów.2
T-W-5Zaliczenie wykładów - dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych1
T-W-6Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych i dolnych przejść habitatowych12
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL06_W01Student poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy o projektowaniu przejść habitatowych oraz zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych (tzw. mostach zielonych i krajobrazowych) i terenu wokół dolnych przejść habitatowych
C-1Zaznajomienie się z zagadnieniami oddziaływania dróg na środowisko i działaniami kompensacyjnymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych.
T-W-2Zaliczenie wykładów - test: wady i zalety przejść habitatowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść habitatowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL06_U01Student nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy o projektowaniu przejść habitatowych oraz zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych (tzw. mostach zielonych i krajobrazowych) i terenu wokół dolnych przejść habitatowych
C-1Zaznajomienie się z zagadnieniami oddziaływania dróg na środowisko i działaniami kompensacyjnymi
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów - dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych.
T-W-2Zaliczenie wykładów - test: wady i zalety przejść habitatowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni przejść habitatowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL06_K01Student ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy o projektowaniu przejść habitatowych oraz zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych (tzw. mostach zielonych i krajobrazowych) i terenu wokół dolnych przejść habitatowych
C-1Zaznajomienie się z zagadnieniami oddziaływania dróg na środowisko i działaniami kompensacyjnymi
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów - dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych
T-W-1Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0